STELVIO-PASS-DROGA-ZYGZAKI-2

Przełęcze Stelvio i Gavia – najwyższe z przejezdnych przełęczy Alp Wschodnich…

Przełęcze Stelvio i Gavia – najwyższe z przejezdnych przełęczy Alp Wschodnich…

STELVIO-PARKING-1Przełęcz Stelvio

(wł. Passo Dello Stelvio) jest najwyżej położoną – 2757 metrów n.p.m. – przejezdną przełęczą we włoskich Alpach Wschodnich. Dzięki temu, że prowadzi przez nią droga z ogromną liczbą zakrętów, które w większości są niewiarygodnie ostre, a różnica poziomów pomiędzy jej początkiem i końcem wynosi prawie 2000 m, Stelvio stanowi dziś ogromną atrakcję turystyczną, która jak magnes przyciąga także filmowców i dziennikarzy. Przyciąga też nas motocyklistów…

rysik historyczny…

STELVIO-PANORAMA-1

Droga przez przełęcz została wybudowana w latach 1820-1825 (warto zapamiętać, że w początku XIX wieku). Wybudowano ją z polecenie ówczesnego austriackiego cesarza Franciszka Józefa I, do którego w tamtym okresie należały północne Włochy. Za projekt zaś odpowiedzialny był włoski inżynier Carlo Donegani (ciężko znaleźć wzmiankę o człowieku w polskojęzycznym materiałach). Celem zaprojektowania i wybudowania drogi było skrócenie przejazdu w cesarstwie Austrii do Lombardii, omijając Wenecję.
Do fenomenu należy fakt, iż od momentu zlecenia jej budowy do zakończenia upłynęło zaledwie 5 lat.
Przy budowie brało udział przeszło 2 tysiące robotników. Mimo kilku przebudów i renowacji jakie przeprowadzone zostały w ostatnich latach obecna trasa niewiele różni się od tej zbudowanej na początku XIX wieku, choć przeznaczona była głównie dla wozów konnych.

dane trasy…

STELVIO-PASS-DROGA-ZYGZAKI-1Cały przejazdowy odcinek ma około 50 km, łącząc miejscowość Prad w regionie Trydent-Górna Adyga z Bormio w Lombardii.

Uważa się jednak, że najtrudniejszy fragment ma 25 km i liczy 48 zabójczych zakrętów (o tym warto przekonać się samemu, nie zważając na cudze opinie). Średnie nachylenie trasy od strony Prad do przełęczy wynosi 7,4% (maksymalnie 15%) i jest to wspinaczka do wysokości 2760 metrów, a z najniższego miejsca do najwyższego jest dokładnie 1844 metry różnicy!

Bez dwóch zdań prawdziwym wyzwaniem jest przejazd całej trasy… rowerem.

Park Narodowy Stelvio

STELVIO-KAMIEN-1Utworzony w 1935 roku park narodowy znajduje się na granicy dwóch włoskich regionów: Trydentu-Górnej Adygi oraz Lombardii. Większa część terenów parku znajduje się w granicach administracyjnych Trydentu-Górnej Adygi . Park Narodowy Stelvio powstał w celu ochrony unikatowej fauny i flory, a także alpejskiej rzeźby terenu.  Park, jak i trasa posiada prężnie rozwiniętą infrastrukturę turystyczną, nie brakuje sklepów, hoteli czy pensjonatów. Będąc w okolicach warto wybrać się także do szwajcarskiego kurortu Davos oraz odwiedzić malownicze Jezioro Livigno.

Ciekawostki…

  • przełęcz jest niezłym sprawdzianem dla kolarzy podczas prestiżowego wyścigu Giro d’Italia (pierwszy wyścig na tej trasie odbył się w w 1953 roku),
  • w Parku Narodowy Stelvio znajduje się najwyżej położona w Europie filia banku – Banca di Sondrio,
  • dziennikarze znanego brytyjskiego programu motoryzacyjnego Top Gear uznali dzieło Carlo Doneganiego za “najlepszą na świecie drogę samochodową”,
  • Stelvio nazywana jest również często Królową Alp albo Królową Przełęczy.
STELVIO-KAMIEN-1
STELVIO-PARKING-1
STELVIO-PANORAMA-1
STELVIO-PASS-DROGA-ZYGZAKI-2
STELVIO-PASS-DROGA-ZYGZAKI-1
STELVIO-PASS-MOTOCYKLISCI
Arrow
Arrow
Slider

 

 

Przełęcz Gavia

GAVIA-PASS-2(wł.: Passo di Gávia)… położona niedaleko Stelvio, w Alpach Retyckich,  na wysokości 2621 m n.p.m., na granicy prowincji Sondrio i Brescia. Przełęcz ta łączy Bormio na północy z Ponte di Legno na południu droga SP29 o długosci 43km, z maksymalnym nachyleniem 16%. Gavia oddziela masyw Sobretta-Gavia od reszty masywu Ortleru, co wyczytać można w wikipedii.

Droga jest przepiękna – pełna kombinacji prostych, serpentyn, stromizn i różnic wysokości zza których wyłaniają się zapierające dech w piersiach alpejskie widoki. W początkowym odcinku podjazdu nachylenie wynosi ok 5%, momentami wzrasta nawet do 16%. Średnie nachylenie całego podjazdu wynosi ok 8%.

Stosunkowo niewielki ruch samochodowy (droga SP29 nie ma szczególnego znaczenia GAVIA-PASS-4komunikacyjnego), co pozwala w nieskrępowany sposób czerpać frajdę z pokonywania kolejnych zakrętów. Pomaga w tym asfalt utrzymany w znakomitej kondycji dla potrzeb zmagań kolarzy w czasie Giro d’Italia.

Wzdłuż trasy, w okolicach szczytu przełęczy, położone dwa przepiękne jeziora: Lago Bianco i Lago Nero. To drugie usytuowane jest tuż przy przełęczy, po południowej jej stronie.
W odległości ok. 3 kilometrów od szczytu przełęczy, znajduje charakterystyczny (i sławny wśród odwiedzających przełęcz), a mrożący krew w żyłach tunel. Tunel jest ciemny, stromy i wilgotny. Przejazd tunelem może wywołać u niektórych uczucie sporego niepokoju, o czym zgodnie powtarzają szczególnie rowerzyści. Zbudowano go by ominąć najbardziej niebezpieczną część drogi zwaną Gavia Vecchia.
Droga Gavia Vecchia budzi jednak jeszcze większe emocje za sprawą jej złego stanu – wyboje, ubytki, dziury, dziury, kamienie i luźny żwir wymagają od kierowcy ogromnego doświadczenia…. no i motocykla…

GAVIA-PASS-7
GAVIA-PASS-6
GAVIA-PASS-5
GAVIA-PASS-4
GAVIA-PASS-3
GAVIA-PASS-2
GAVIA-PASS-1
Arrow
Arrow
Slider

 

źródła i wykorzystane fragmenty materiałów:

  • navtur.pl
  • turystyka.wp.pl
  • wlochy.pl
  • pl.wikipedia.org

 

 

0 komentarzy w “Przełęcze Stelvio i Gavia – najwyższe z przejezdnych przełęczy Alp Wschodnich…Dodaj komentarz →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *