Najmniejszy w klasie turystycznej, z opisem sportowy turystyk, następca BMW F 800 ST.
W opcjach możliwość dozbrojenia w kontrolę trakcji i elektroniczną regulację zawieszeń tzw. ESA. Zwiększona częstotliwość pracy seryjnego ABS ma zapewnić skuteczniejsze hamowanie. Silnik to dalej rzędowy twin. Jego moc 90 KM daje o 5 KM więcej niż w poprzedniku ST. Podobieństwo do Hondy RC 30, z różnicą zasadniczą – napęd z pasem, którego osobiście jestem zagorzałym zwolennikiem.
Ugięcie kolan podobno sprzyja szybkiej i dynamicznej jeździe (od lat na turystykach nie podzielam poglądu), choć w porównaniu z poprzednikiem podnóżki przemieściły się po centymetrze do przodu i w dół. Wysokość kanapy spadła o 4 cm, dzięki krótszemu widelcowi (w standardzie 80 cm). Mocowana nieco wyżej kierownica jest wygięta w stronę jeźdźca, co nadaje jej nieco sportowego charakteru. Tak więc Gran Tourismo (GT) pod względem ergonomii stracił nieco ze sportowego charakteru poprzednika, mimo to zwolenników motocykli turystyczno sportowych powinien w pełni zadowolić.
BMW F800GT dane
(dane na podstawie publikowanych przez bmw-motorrad.pl)
Silnik | |
Typ | Chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, 4-suwowy, 4 zawory na cylinder, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, smarowanie z suchą miską olejową |
Średnica cylindra/skok tłoka | 82 mm x 75.6 mm |
Pojemność | 798 cm3 |
Moc znamionowa | 66 kW (90 KM) przy 8000 obr/min (możliwa redukcja mocy do 35 kW (48 KM) przy 6750 obr/min.) |
Maks. moment obrotowy | 86 Nm przy 5800 obr/min (przy zredukowanej mocy: 69 Nm przy 3500 obr/min.) |
Stopień sprężania | 12,0 : 1 |
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem | Elektroniczny wtrysk paliwa |
Kontrola emisji spalin | Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin Euro 4 |
Osiągi/Zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | Ponad 200 km/h |
Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km | 4,3 l |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa super, minimalna liczba oktanowa 95 (LO) |
Instalacja elektryczna | |
Alternator | Alternator trójfazowy 400 W |
Akumulator | 12 V/12 Ah, bezobsługowy |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Mechaniczne sprzęgło wielotarczowe zanurzone w oleju |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, sprzęgana kłowo, zintegrowana z blokiem silnika |
Napęd | Napęd pasowy z tłumieniem szarpnięć |
Zawieszenie/Hamulce | |
Rama | Rama mostowa z aluminium, silnik nośny |
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła | Widelec teleskopowy, średnica 43 mm |
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła | Jednoramienny wahacz z odlewu aluminium z osią tylnego koła regulowaną mimośrodowo, centralna kolumna amortyzująca, płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem, regulacja tłumienia odbicia |
Skok zawieszenia przód/tył | 125 mm / 123 mm |
Rozstaw kół | 1514 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy | 98 mm |
Kąt nachylenia główki ramy | 64,2° |
Koła | Odlewy aluminiowe |
Rozmiar obręczy, przód | 3.50 x 17″ |
Rozmiar obręczy, tył | 5.50 x 17″ |
Opony, przód | 120/70 ZR 17 |
Opony, tył | 180/55 ZR 17 |
Hamulce, przód | Dwutarczowy, tarcze pływające, średnica 320 mm, czterotłoczkowy zacisk pływający |
Hamulce, tył | jednotarczowy, średnica 265 mm, jednotłoczkowy, zacisk pływający |
ABS | BMW Motorrad ABS |
Wymiary/masy | |
Długość | 2156 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 905 mm |
Wysokość (bez lusterek) | 1248 mm |
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia | 800 mm (siedzenie komfortowe: 820 mm, niskie siedzenie: 765 mm) |
Długość łuku krokowego na pusto | 1835 mm (siedzenie komfortowe: 1858 mm, niskie siedzenie: 1755 mm) |
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa | 214 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 420 kg |
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) | 206 kg |
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa | 15 l |
Rezerwa paliwa | Około 3 l |
– | Dane techniczne dotyczą pojazdu bez obciążenia (DIN) |
1) | Zgodnie z Dyrektywą 93/93/EWG obejmuje motocykl ze wszystkimi płynami eksploatacyjnymi, zatankowany do co najmniej 90% użytecznej pojemności zbiornika paliwa |
To już jest fajna maszyna do pośmigania!
Ktoś używa do dziś tego modelu? Planuje zakupić taki ale używany.