MOTOCYKL Z DRUTU

Mam prawo jazdy kat. A2… mój pierwszy motocykl, na który chyba mnie stać…

Mam prawo jazdy kat. A2… mój pierwszy motocykl, na który chyba mnie stać…

Gratuluję wszystkim, którym udało się zdać egzamin prawa jazdy kategorii A2!  Dobra robota!

KCIUK FOTO 1

Co to jest… co z tym dalej… jaki motocykl mógłbym mieć… czy mnie na niego stać…? Myślę, że to ważne kwestie na tyle, że warto chwilę poświęcić, żeby z informacji ogólnodostępnych w cyberświecie zebrać coś sensownego i zjadliwego.

 

Kategorie praw jazdy…

Zmiany w prawach jazdy które weszły w styczniu 2013 roku podzieliły dotychczasową kategorię A na kilka stopni.

DRIVING LICENCE

KATEGORIA A1 prawa jazdy uprawnia do kierowania:
  • motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
  • motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Wymagany wiek do uzyskania tej kategorii wynosi 16 lat. Przystąpienie do egzaminu przez osobę, która nie ukończyła 18 roku życia, uwarunkowane jest uzyskaniem pisemnej zgody rodziców lub opiekunów.

KATEGORIA A2 prawa jazdy uprawnia do kierowania:
  • motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
  • motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,

Wymagany wiek do uzyskania kategorii A2 to 18 lat.

Po uzyskaniu uprawnień na pojazdy określone w kategorii A2, droga do mocniejszych motocykli zajmie jeszcze co przynajmniej 2 lata. Tyle bowiem trzeba czekać przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy kat. A mając już prawo jazdy A2 w kieszeni.

Przy braku kategorii A2, starać się o „dorosłą” kategorię możemy po ukończeniu 24 roku życia.

KATEGORIA A prawa jazdy uprawnia do kierowania:
  • motocyklem (motocykl – pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy) oraz motocyklem z przyczepą motocyklową o masie nieprzekraczającej masy własnej motocykla i 100 kg. Wymagany wiek do uzyskania kategorii A to 24 lata 24 lata albo 20 lat, jeżeli kandydat co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2, ale do prowadzenia motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW konieczne jest i tak ukończenie 21 roku życia;
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

 

 

Mój pierwszy (nie)nowy motocykl…

Pominę kwestię zakupu motocykla z salonu – sprawa banalna… sieć dealerów spora… w promieniu 100km dostępna prawie każda popularna marka… doradcy pomogą nam z całą pewnością.

SILNIK CHROM

Rynek wtórny to już nie banał, choć wydawałoby się, że oferta jest prawdziwym zatrzęsieniem w ilości i różnorodności. Jest rzeczywiście zatrzęsieniem… głównie czyhających na kupującego pułapek i późniejszych rozczarowań. Nie podejmuję się opracowania poradnika, jak nie dać się “wkręcić”, a jedynie wskazówek – co można kupić, a co znalazłem w ofertach sprzedaży motocykli względnie niedrogich i idealnych na początek… w przedziale cenowym do 15.000 złotych.

YAMAHA XJ6
YAMAHA XT660Z TENERE
YAMAHA MT03
SUZUKI BANDIT 650
SUZUKI SFV 650 GLADIUS
SUZUKI INAZUMA 250
KTM 390 DUKE
KAWASAKI NINJA 300
KAWASAKI ER6
HONDA VT750 SHADOW
HONDA NC700X
HONDA CB500
BMW F650GS
APRILIA PEGASO 650
Arrow
Arrow
Slider

Oczywiście otoczenie i rynek zmieniają się tak szybko, że zapewne już po ukończeniu tego wpisu, cześć może być nieaktualna, albo niepełna. Poniższe to tylko przegląd i hasła, które pomogą wam w namierzeniu tego jedynego… wymarzonego… pierwszego. Zestawiam alfabetycznie, wybierająć co ciekawsze (moim zdaniem).

 

w przeglądzie rynku alfabetycznie i przedziale do 15 tys. zł …


Aprilia

APRILIA PEGASO 650

Pegaso 650 Szosowo-terenowy motocykl typu funbike, produkowany w latach 1992-2012, uznany za dość udany. Przez dość długi czas wyposażany był w silnik używany w BMW F650 – 48KM singiel Rotaxa. Aprilla Pegaso 650 to autentyczny i silny konkurent dla BMW F650, który nie wytrzymał jednak monumentalnej pozycji BMW, przegrywając walkę o rynek. Tego silnika jednak nie polecam – był dość paliwożerny.

Godne polecenia modele pochodzą z lat po 2001, gdzie silnik został zmodyfikowany i pojawił się wtrysk paliwa. W 2005 roku silnik Rotaxa zastąpiono singlem od Yamahy XT660, który został tam już do końca produkcji Pegaso.

Aprilia Pegaso konstrukcją jest bardzo zbliżona do BMW650, podobna jakość wykonania w zdecydowania niższej cenie. W modelach znajdziemy wersje specjalne wypuszczone na rynek np. z wyższą szybą i kufrem. Dobrze utrzymany egzemplarz dostarczy sporo satysfakcji… warto poszukać.

Przy okazji przeszukiwania w tej marce warto nie omijać  Aprilia Scarabeo 500.

 


BMW

BMW F650GSF650 / F650GS / G650GS – seria produkowana w latach 1993-2008, klasyfikowane jako turystyczne enduro, wyposażone w 48KM singla Rotaxa. Wiele różnych wersji – od bardzo szosowych do bardzo terenowych. Bardzo popularny motocykl, bardzo duża oferta rynku wtórnego, łatwo dostępne części zamienne. W motocyklach po 2010 (G650GS i G650 Sertao) standard stanowi silnik produkowany w Chinach.

Modele z rodziny F650 i G650 wydają się być obecnie najtańszą opcją na start z marką BMW. Polecam.


Honda

HONDA CB500CB500 – nazywana “Cebulą”, jest niezwykle popularnym motocyklem, określanym mianem królowej w świecie motocykli dla początkujących. Naked z bardzo dynamicznym, oszczędnym silnikiem i pancernej konstrukcji. Jest idealnym niemal motocyklem dla początkujących, którego bardzo łatwo odsprzedać. Motocykl w najnowszych generacjach produkowany jest przed Hondę do dziś. Jako, że sam jestem ogromnym “fanem” marki Honda, zapytany co polecam – ten motocykl z pewnością na jednym z pierwszych miejsc.

 

HONDA NC700XNC700X – jeden z modeli w rodzinie NC (funbike, naked i maksiskuter). Ciekawostką jest silnik – konstrukcja pochodzi z silnika projektowanego dla samochodów Hondy. montowany m.in. w Hondzie Jazz. Do grupy NC trafiła wersja okrojona do połowy – z czterech cylindrów w rzędzie zostały dwa, o łącznej pojemności skokowej 700 cm3. Silnik pracuje bardzo spokojnie i równo w pełnym zakresie obrotów ograniczonym do ok. 7 tysięcy. Charakterysty momentu pozwala na duży ciąg od samego dołu, a przy tym silnik jest bardzo oszczędny, spalają poniżej 4 l/100 km. Dostępny jest również w wersji z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią DCT.

 

HONDA VT750 SHADOWVT 750 Shadow dla miłośników stylu cruisera, produkowane od lat 80-tych. VT750 to prosty i bezproblemowy, nawet dla początkujących, klasyk. Na rynku wtórnym kilkuletnie motocykle będą wyglądały zupełnie inaczej, niż w katalogu – bogate dodatki, mnóstwo skóry,  w tym frędzli, chromu i plexi.


Kawasaki

KAWASAKI ER6ER6 – miejski naked, dwucylindrowy twin o pojemności 650 cm3, o ciekawej stylistyce, dość wąski i świetnie sprawdza się w mieście. Również jeden z najpopularniejszych motocykli w segmencie A2, choć koniecznie trzeba poszukać egzemplarz z obniżoną mocą, bowiem w wersji otwartej silnik oferuje aż 72 KM!

 

KAWASAKI NINJA 300Ninja 300 – dla miłośników sportu, dwucilindrowy silnik, który podobno pozwoli mieć i przy tej pojemności całkiem niezłą frajdę stawiającym pierwsze kroki na torze wyścigowym. 39KM przy wadze 172kg potrafi rozpędzić się do prawie 200km/h. Ninja 300 posiada swoje wcielenie w grupie Naked (pozbawiona osłon) pod oznaczeniem Z300.


KTM

KTM 390 DUKE390 Duke – miejski Naked, który w stosunkowo małej ramie 125-tki nosi silnik o pojemności 375 cm3 i mocy 44 KM. Waży bez płynów 139 kg, do setki przyspiesza szybciej, niż motocykle klasy 500, a w zakrętach wyczynia prawdziwe cuda. Dla niektórych wadą może być stosunkowo niski komfort podróżowania. Miłośnicy sportu znajdą wersję z owiewkami i bardziej sportową pozycją kierowcy o oznaczeniu RC390, który w klasie motocykli na A2 uchodzi za prawdziwego małego demona.


Suzuki

SUZUKI INAZUMA 250Inazuma 250 – zgrabny, miejski naked, będzie idealny dla osób nie oczekujących kosmicznych osiągów, tylko łatwości prowadzenia, wygodnej pozycji kierowcy i taniej eksploatacji.  Motocykl jest niesłychanie zwinny, więc propozycją dla pań wydaje się być najlepszą. Napędzający go dwucylindrowy twin to sprawdzona, bezawaryjna konstrukcja, montowana w nowych motocyklach Suzuki do dziś (V-strom 250).

SUZUKI SFV 650 GLADIUSSFV650 Gladius – nieco udziwniony następca uwielbianego SV650, to przyjazny, wygodny, dynamiczny i bezawaryjny motocykl. Koniecznie jednak trzeba znaleźć wersję zdławioną do wymogów kategorii A2.

 

 

SUZUKI BANDIT 650Bandit 650 – klasyka klasyki, produkowany nieprzerwanie od wielu lat.  To głównie na tym motocyklu Suzuki budowało swój sukces. Napędzany niezniszczalną rzędową czwórką, chłodzoną powietrzem i olejem. Tani, popularny, lubiany i niezawodny. Chętnie dosiadany zarówno przez motocyklistó, jak i motocyklistki. Dostępny jako naked lub w wersji turystycznej z owiewką. Przy wyborze oczywiście trzeba zwrócić uwagę na dostosowanie do wymogów kategorii A2, ale przy tej przebogatej ofercie rynkowej nie powinno być problemów. Zdecydowanie w czołówce typowanych obok Hondy CB500.


Yamaha

YAMAHA MT03MT03 -występuje w dwóch wersjach silnikowych – starsza z singlem o pojemności 660cm3 i mocy 48KM oraz najnowsza z silnikiem 300cm3. To właśnie starsza wersja z dużym singlem jest idealnym motocyklem miejskim na prawo jazdy kat. A2. Charakterystyka tego singla nie znosi niskich obrotów, o czym warto wiedzieć. Pewną wadą jest niestety stylistycznie poprowadzony wydech, który bardzo utrudnia montaż kufrów bocznych.

YAMAHA XT660Z TENEREXT660R/XT660Z Tenere – enduro z silnikiem MT03 (singiel 48KM). Dwie wersje – klasyczne enduro z płaską, wąska kanapą oznaczone XT660R oraz turystyk, z wygodną kanapą i wysoką szybą oznaczony XT660Z. Trzeba wiedzieć, że nie są to motocykle dla niskich kierowców – siedzisko jest na wysokości grubo powyżej 80 cm. Trzeba się również liczyć z paliwożernością silnika – lubi wysokie obroty i potrafi spalać nawet 8l/100 km.

YAMAHA XJ6XJ6 – wersja po XJ600, konstrukcja z bardzo nowoczesnym silnikiem, chłodzonym cieczą. Jednostka to rzędowa czwórka ze sportowego modelu R6, po pewnych modyfikacjach. Motocykl uniwersalny, bezproblemowy i stylistycznie ponadczasowy. W wersji nominalnej to 78KM, więc konieczne będzie wyszukanie egzemplarzy odpowiednio dostosowanych do kategorii A2.

 

Mamy to… kilkanaście świetnych motocykli, w całkiem dobrej cenie… powinno być was na nie stać. Sprawdzą się idealnie w tej fazie przejściowej, zanim będziecie mogli skorzystać z opcji bez żadnych limitów i ograniczeń. Polecam i trzyma kciuki za udane wybory…

0 komentarzy w “Mam prawo jazdy kat. A2… mój pierwszy motocykl, na który chyba mnie stać…Dodaj komentarz →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *