„Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”

HONDA ST1300 PAN

Honda ST1300 Pan European… niespełnione marzenie o turystyku…

Była przez wiele lat moim marzeniem, niestety nigdy niespełnionym…. Produkcję całkowicie nowej konstrukcji następcy Hondy ST 1100 Pan European rozpoczęto w 2002 roku, wypełniając lukę jaką zrobiła odsłona nowej Hondy Gold Wing 1800. Produkowana do roku 2013,  przez wielu nazywana „Małym Goldwingiem” utrzymywała niezmiennie pozycję super turystyka, obok takich marek i modeli, jak: BMW K1200GT, Kawasaki GTR1400, czy Yamaha FJR1300A.

HONDA ST1300 PAN EUROPEAN

Nowa Honda St1300…

W ST1300 zrezygnowano przede wszystkim ze stalowej ramy, wprowadzając aluminiową. Z aluminium wykonano również wahacz. Do 45 mm zwiększono średnicę rur nośnych widelca teleskopowego. Regulację ugięcia wstępnego sprężyny w tylnym zawieszeniu wsparła hydraulika, pozwalająca kierowcy na szybką zmianę nastaw twardości. Przewidziano regulację wysokości szyby oraz regulację wysokości kanapy. Pojemne kufry bagażowe zostały wkomponowane w bardzo udany sposób w sylwetkę motocykla.

Jednostka napędowa została zaprojektowana dla ST1300 niemal całkowicie od podstaw. Zmieniono prawie wszystko w odniesieniu do poprzednika ST1100. Pojemność skokową zwiększono do 1261 ccm (poprzednio 1085 ccm), zmieniając zarówno średnicę cylindrów jak i skok tłoków. W miejsce gaźników wprowadzono elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI. Oczyszczanie spalin powierzono wielofunkcyjnemu katalizatorowi oraz układowi efektywnego dopalania wtórnym obiegiem powietrza.

Niezwykle istotną modyfikacją była rezygnacja z paska zębatego w napędzie wałków rozrządu. Jego miejsce zajęły łańcuchy, jak w silniku Goldwinga. Zmieniono również położenie alternatora. Przeniesienie prądnicy z tylnej części bloku silnika do przodu, w przestrzeń między cylindrami, pozwoliło uzyskać dużo bardziej zwartą konstrukcję czerocylindrowca.

SILNIK ST1300

Podwoziowa wpadka…

Każda modernizacja, zwłaszcza tak poważna jak w przypadku Pan European, służy przede wszystkim doskonaleniu motocykla i stworzeniu rozwiązania lepszego od poprzednika. Model ST 1300 pod wieloma względami był lepszy od ST 1100, choćby w tym, że ważył o 15 kg mniej i miał o 26 KM więcej. Oferował lepszą dynamikę i wyższy komfort jazdy. Nie wszystko się jednak konstruktorom udało…

Nowe podwozie okazało się słabym punktem konstrukcji…

Przy wyższych prędkościach motocykl tracił stabilność. Nerwowe zachowania pojawiały się co prawda dopiero powyżej 180 km/h, ale mimo wszystko niedomagania nowej Pan European odbiły się szerokim echem w motocyklowym świecie. Gdy o sprawie niemal zapomniano, w 2007 r. doszło do śmiertelnego wypadku na ST 1300 w brytyjskiej policji. Okazało się, że to niejedyny incydent, ale inne nie były tak tragiczne. Pan European wycofano z policyjnego parku maszyn, choć inne służby nadal użytkowały ST 1300.

Rynkowy odbiór motocykla nie był tak dobry jak ST 1100, ale Honda chyba nie miała powodów do narzekań, skoro utrzymała model w ofercie aż do 2013, praktycznie bez żadnych zmian. Drobne modyfikacje ramy, silnika, podwozia, przeniesienia napędu oraz instalacji elektrycznej wprowadzono jeszcze w 2002 r., a więc w pierwszym roku sprzedaży ST 1300. Rok później, w 2003 r. zmodernizowano jedynie oś wahacza.

Solidne moto…

Honda Pan European drugiej generacji jest równie trwała i niezawodna, co jej poprzedniczka. Sprzedawane egzemplarze często mają przebieg w okolicach 100 tys. km, ale nie powinno to odstraszać nabywców. Dobrze utrzymana ST 1300 z pewnością przejedzie drugie tyle.

 

 

Dane techniczne:

Silnik 
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: V4, 90 st.
Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1261 ccm
Średnica x skok tłoka: 78 x 66 mm
Stopień sprężania: 10,8: 1
Moc maksymalna: 93 kW (126 KM) przy 8000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 125 Nm przy 6000 obr/min
Zasilanie: wtrysk paliwa PGM-FI, 35 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 742 W
Zapłon: sterowany komputerowo

Przeniesienie napędu 
Silnik-sprzęgło: koła zębate, 1,785
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: pięciostopniowa
Przełożenia: 1-2,571; 2-1,722; 3-1,285; 4-1,041; 5-0,862
Napęd tylnego koła: wałem, 2,833

Podwozie 
Rama: grzbietowa, boczna, aluminiowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe, 45 mm, skok 120 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, centralna kolumna resorująco-tłumiąca, skok 123 mm
Hamulec przedni: tarczowy, podwójny, 310 mm, pływające zaciski trzytłoczkowe, zintegrowany z hamulcem tylnym
Hamulec tylny: tarczowy, 316 mm, pływający zacisk trzytłoczkowy, zintegrowany z hamulcem przednim
Opony przód / tył: 120/70 ZR 18 M/C / 170/60 ZR 17 M/C

Wymiary i masy 
Dł./Szer./Wys.: 2270/860/1390 mm
Wysokość siedzenia: 775-805 mm
Rozstaw osi: 1490 mm
Minimalny prześwit: 135 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 64 st.
Masa bez płynów: 281 kg
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 326 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 517 kg
Zbiornik paliwa: 29 l

Osiągi 
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Przyśpieszenia: 0-100 km/h 3,5 s; 0-140 km/h 6,1 s; 0-200 km/h 14,4 s; 60-100 km/h 4,8 s; 100-140 km/h 5,7 s; 140-180 km/h 6,1 s

Dane obsługowe i eksploatacyjne 
Przegląd techniczny: co 6000 km
Wymiana oleju: co 12 000 km
Olej silnikowy: SAE 10 W 40 (3,9 l z filtrem)
Olej w przekładni głównej: SAE 80 (0,155 l)
Olej teleskopowy: SAE 10 W, 0,64 l w każdej goleni widelca
Luz zaworowy przy zimnym silniku: zawory ssące 0,16 mm, zawory wydechowe 0,25 mm
Świece zapłonowe: NGK CR7EH-9, Denso W22FER9
Akumulator: 12V 11Ah
Odstęp elektrod świec zapłonowych: 0,8-0,9 mm
Ciśnienie w ogumieniu: z przodu i z tyłu 2,9 bar

Bilans …

Wady:
– niestabilne podwozie przy dużych prędkościach
– duża masa własna
– wysoka cena

Zalety:
+ mocny i oszczędny silnik
+ wysoki komfort jazdy
+ świetne wyposażenie
+ duży zasięg
+ małe wymagania obsługowe

Honda ST 1300 w dobrym stanie technicznym do dziś stanowi łakomy kąsek. „Mały GoldWing” potrafi sprawić wiele radości z jazdy, zapewnia wysoki komfort, ma duży zasięg, praktycznie się nie psuje i jest mało kłopotliwy od strony obsługowej. Doskonała propozycja dla tych, którzy jeżdżą naprawdę dużo, a podczas turystycznych wojaży wyznaczają sobie długie etapy.

 

2 thoughts on "Honda ST1300 Pan European… niespełnione marzenie o turystyku…"

  1. faza pisze:

    jeżdżę st 1300 od kilku miesięcy przesiadłem się z nt 700 v, dla mnie to jest przepaść. Świetne osiągi , elastyczny silnik , umiarkowane zużycie paliwa , fajnie się prowadzi.Na razie bez awaryjna,moim zdaniem fajne moto.pozdrawiam

  2. zeus pisze:

    Moja Pancia sprawuje się świetnie,Zostawiłem po nas ślad w Dolomitach Alpach w Monte Negro oraz w Chorwacji.Mój rekord dzienny to prawie 1000 km. Spalanie w normie super idzie w zakręty nie męczy i daje radość z jazdy, jeśli miałbym jeszcze raz wybierać miedzy moto to na pewno była by Paneuropean . Dodatkowo dodam że podróżuję na moto od 15 lat a Honda jest moim trzecim motocyklem.
    Jeśli chodzi o sprawianie przez moto trudności przy prędkościach powyżej 180 to nie zauważyłem by coś niepokojącego się działo choć słyszałem od braci motocyklowej że jak chce polatać powyżej 200 to trzeba odpiąć centralny kufer . Lewa w górę i szerokości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona używa plików cookies w celu łatwiejszego funkcjonowania. Przebywając na stronie wyrażasz zgodę na ich używanie.