BOŚNIA I HERCEGOWINA motocyklami – trzy narody, dwie republiki, jedno państwo w bałkańskim kotle

[BA-2W-1-08-25]
Termin

Terminy

14/08/2025
Cena

Cena

1250 €
Dystans KM

Dystans

~ ok. 3550 km
Formuła

Formuła

Wycieczki Motocyklami

Szczegóły wydarzenia

Opis
Opis
Mapa
Mapa
Plan
Program
Galeria
Galeria
O cenie
O cenie
Rezerwacje
Rezerwacje

Wstęp

Wciąż nieoszlifowany klejnot Bałkanów, Bośnia i Hercegowina przyciąga niczym zagadkowa kraina kontrastów, gdzie surowa przyroda i głęboko zakorzenione tradycje splatają się w niespotykanej harmonii. Zanurzona w zieleni gór Dynarskich, spowita mistycznym cieniem starych lasów i krystalicznych jezior, to miejsce, gdzie dzika natura wciąż rości sobie prawo do nieujarzmionych przestrzeni. Kraj, w którym głębokie wąwozy rzek Driny, Neretwy i Uny przecinają skaliste grzbiety, tworząc spektakularne pejzaże, a wartkie nurty rzek nieustannie rzeźbią krajobraz… Od zapierających dech wodospadów Kravica po spokojne uliczki Trebinje, od malowniczych wiosek po święte miejsce w Medjugorje – Bośnia i Hercegowina to przestrzeń, która każdego wędrowca obdarzy unikalnym doświadczeniem i niepowtarzalnym urokiem. Wciąż pozostająca w cieniu głównych szlaków turystycznych, powoli odkrywa przed światem swoje tajemnice, zachęcając do zgłębienia jej niezwykłej, złożonej duszy.

Dla jednych prawdziwa esencja Bałkanów, dla innych wciąż Mała Jugosławia… Niewątpliwie to kraj pełen świadectw fascynującej historii – od średniowiecznych warowni, po osmańskie meczety i masywne mosty, które od stuleci łączą różnorodne wpływy i tradycje. Sarajewo, „Jerozolima Europy,” zachwyca swą wielokulturową atmosferą, z kościołami, synagogami i meczetami wznoszącymi się w sąsiedztwie. Stary Most w Mostarze, symbol wytrwałości i odbudowy, góruje nad rzeką Neretwą, przyciągając każdego, kto pragnie zanurzyć się w historię i piękno tego niezwykłego kraju.

Jaka jest Bośnia i Hercegowina przekonać się można podczas tygodniowej wycieczki motocyklowej w formule objazdowej. Dwa regiony, trzy ciągle zwaśnione narody w granicach jednego, przepięknego kraju  – propozycja zaplanowana i precyzyjnie opracowana dla tych wszystkich, którzy doświadczyli już turystyki objazdowej, odnajdują siebie w podróżach zorganizowanych, w spędzaniu czasu w grupie i pod opieką pilota. Nieco ponad 11-dniowe wakacje w jaśniejącej świeżym blaskiem kolejnej perle na Bałkanach.

 

Opis

SPECYFIKACJA SZCZEGÓŁOWA OFERTY

RODZAJ WYDARZENIA: motocyklowa wycieczka objazdowa

DATY ORGANIZACJI: 

    • FIX: 14.08 (CZ) – 24.08.2025 (ND)
    • FLEX: dowolna data dla rezerwacji grupowych (≥ 7 uczestników) z wyprzedzeniem min. 6 miesięcy 

MIEJSCE ORGANIZACJI: Bośnia i Hercegowina

ŚRODEK TRANSPORTU:

  • TRANSPORT DO MIEJSCA ORGANIZACJI: dojazd/powrót własny uczestników do miejsca rozpoczęcia/zakończenia
  • RODZAJ TRANSPORTU DO MIEJSCA ORGANIZACJI: motocykl uczestnika
  • TRANSPORT W MIEJSCU: własny środek transportu uczestnika – motocykl

PROGRAM RAMOWY:

  • 2 d przejazd tranzytowy z Polski do BiH
  • 7 d turystyka objazdowa Bośnia i Hercegowina (BiH)
  • 2 d przejazd tranzytowy z BiH do Polski

 

PUNKTY PROGRAMU:

  • Park Narodowy Una
  • Mostar starówka i Stary Most UNESCO
  • Blagaj i tekke derwiszów
  • Medjugorie — wioska pielgrzymów
  • Wodospady Kravica
  • Popovo Polje
  • Neum i plaża Morze Adriatyckie
  • Radimlja Necropolis UNESCO
  • Trebinje Stare Miasto i winiarnia 
  • Park Narodowy Sutjeska
  • Višegrad (Wiszegrad) i most Most Mehmeda Paszy Sokolovicia na rzece Drinie UNESCO
  • Sarajewo i okolice
  • Kraljeva Sutjeska
  • Maglaj
  • Konjic i Bunkier Tito (https://titosbunker.com/)
  • Travnik zwany Małym Sarajewem
  • Jajce – miasto muzeum pod gołym niebem
  • OPCJONALNE i fakultatywne (możliwe do zrealizowania w trakcie realizacji programu głównego):
    • (OPCJA) twierdza Bužim
    • (OPCJA) twierdza Ostrožac
    • (OPCJA) Monaster Žitomislić
    • (OPCJA) Stolac Old Town, wodospad Provalije
    • (OPCJA) Klasztor Tvrdoš
    • (OPCJA) Srebrenica i Muzeum Pamięci Pomordowanych 1992
    • (OPCJA) Vranduk w zakolu rzeki Bosny
    • (OPCJA) Punkt widokowy na rzekę Vrbas przy M16

Program, jak i poszczególne punkty mogą ulec zmianie na skutek nieprzewidzianych warunków drogowych,  nieprzewidzianych utrudnień w miejscach realizacji programu, jak i innych zdarzeń niezależnych od Organizatora.

ŁĄCZNY DYSTANS: ok. 3500 km

DYSTANS DZIENNY (min-max):

  • tranzytowy: 400 – 580 km
  • turystyczny: 130 – 310 km

RODZAJ SZLAKU:

  • 90% drogi asfaltowe w terenie płaskim i górzystym, również bardzo złej jakości
  • 10% drogi utwardzone w terenie płaskim i górzystym

POZIOM TRUDNOŚCI: 5/10 średni  (trasa dla motocyklisty z doświadczeniem min. 3 lata/7.000 km, podróżowanie w zmiennych warunkach atmosferycznych, na odcinkowo złych nawierzchniach, w terenie górzystym)

LICZEBNOŚĆ GRUPY (min-max): 7-16

DODATKOWE:

  • PLAN WYCIECZKI opisany ofertą podlega aktualizacji każdorazowo przed rozpoczęciem imprezy dla warunków terytorialnych, pogodowych i innych mających wpływ na możliwość jego realizacji.
  • Informacje na temat poszczególnych krajów tranzytowych i docelowego dostępne na stronach MSZ:

DOKUMENTY DO POBRANIA: w zakładce INFORMACJE


UZUPEŁNIAJĄCO

CZYM I DLA KOGO PROPOZYCJA?

Wymagająca wyprawa, intensywna wycieczka, a może motocyklowe wakacje objazdowe na Bałkanach…

Definicja tego wyjazdu z całą pewnością zależy od umiejętności i doświadczenia uczestnika, nie jest zdecydowanie propozycją przejażdżki skierowaną dla zupełnie początkujących, ale nie jest również ekstremalnym, a nawet wyczynowym wyjazdem. To przeciętnego stopnia trudności turystyka objazdowa w formie motorowej w kolejnej, niezwykle atrakcyjnej turystycznie destynacji Półwyspu Bałkańskiego, w sercu byłej Jugosławii, w granicach administracyjnych dwóch górzystych regionów jednego państwa Bośni i Hercegowiny

Jeden piękny kraj, dwa narody, wiele ostrych zakrętów, również tych wytyczonych historią, tą dawną i całkiem niedawną… Poprowadzimy Was drogami, którymi nie prowadzą znane biura podróży, pokażemy miejsca znane i mniej znane, piękne, urokliwe, spokojne i gwarne, miejsca nietknięte przez ludzi i te noszące ślady dobra i zła, pokażemy ludzi prawdziwych – otwartych i zamkniętych, serdecznych i niesympatycznych, ludzi takich jak my…  

Nie ma w wydarzeniu elementów wyczynu, w tym rywalizacji i współzawodnictwa. Główny nacisk w organizacji położony został na dobór tras i miejsc o dużej atrakcyjności turystycznej, zapewnieniu równowagi pomiędzy trudami jazdy, a spędzanym czasem w doborowym towarzystwie oraz stworzeniu warunków do nawiązania dobrych relacji pomiędzy uczestnikami, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie oczekiwanej prywatności.

Nie jest wycieczką dla początkujących, samotników i posiadaczy wypucowanych maszyn „paradnych”. Długie dystanse tranzytu (jedziemy możliwie dynamicznie, by sprawnie dojechać nie tracąc czasu na przydługie postoje), wymagające i nienajlepszej jakości odcinki górskie dróg w miejscu docelowym… Jest za to doskonałą wycieczką, a może i wyprawą życia dla:   

  • posiadaczy motocykli turystycznych odnajdujących się w grupie, posiadających już doświadczenie w turystyce motocyklowej, zdecydowanym odbyć podróż drogami o zmiennym stopniu trudności i przy zmiennych warunkach – poza łatwymi odcinkami dróg do pokonania również wymagające, kręte odcinki górskie, w zmiennych warunkach pogodowych i oświetlenia
  • posiadaczy motocykli turystycznych „allroad” szukających wrażeń również poza asfaltem, choć tylko na drogach lokalnych częściowo utwardzonych, w formie zabawy i bez nadmiernego ryzyka

JAKI JEST PLAN W SKRÓCIE?

Podróż podzielona została na 3 umowne etapy: 1. Tranzyt do/w kierunku miejsca docelowego w BiH, 2. Destynacja – miejsce docelowe Bośnia i Hercegowina  3. Tranzyt z/w kierunku powrotnym do Polski.

Etap 1 – wyruszamy 1-go dnia rano (z umownego miejsca w Polsce, najczęściej z okolic Częstochowy) zaplanowaną trasą przez Węgry, Chorwację w kierunku najdalej wysuniętego na pn-zachód miasta przygranicznego Velika Kladuša w Bośni i Hercegowinie. Etap 1 tranzytu zajmie nam 2 dni, w czasie których nie zaplanowano żadnych atrakcji turystycznych, a trasa prowadzi drogami szybkiego ruchu, żeby możliwe sprawnie i najkrótszym czasie dotrzeć do miejsca właściwej organizacji.

Na etap 2, właściwy turystycznie, przewidzianych zostało 7 dni łącznie objazdowo wg opracowanego programu jak niżej, ze wsparciem organizacyjno-logistycznym w miejscach stacjonowania grupy (na życzenie: organizacja czasu wolnego, organizacja wycieczek fakultatywnych, organizacja transportu lokalnego itp.). W Bośni i Hercegowinie biorą swój początek i koniec nasze „motocyklowe wojaże”… w tempie właściwym dla Bałkanów, na niewielkich dystansach i z licencjonowanym pilotem na czele – najciekawsze miejsca, z niezliczonymi atrakcjami jak okiem sięgnąć.  Przed nami dobre, ale i nienajlepszej jakości drogi, trasy panoramiczne, punkty widokowe w górach, na wyżynach i na wybrzeżu, ciekawe miejsca, ludzie, tradycyjne restauracje, zabawa i mnóstwo czasu spędzanego razem. 

Po blisko 7 dniach (9 z tranzytem dojazdowym) niezwykłej wyprawy etap 3 i powrót, w części różny od etapu 1. Wracamy do Polski dnia 11 naszej podróży późnym wieczorem.  


DLACZEGO Z NAMI, CO WYRÓŻNIA OFERTĘ?

  • ORGANIZATOR TURYSTYCZNY – jesteśmy legalnie działającymi organizatorami turystyki, zarejestrowanymi w Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych (CEOTiPUNPUT) więc Twój wyjazd jest zabezpieczony całkowicie i w dwóch filarach: za pomocą gwarancji ubezpieczeniowych udzielnych nam przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe oraz przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
  • UBEZPIECZENIA PODRÓŻNE – w ramach zawartej z nami umowy otrzymujesz w cenie każdej imprezy turystycznej i odpowiednio do destynacji pakiet ubezpieczeń podróżnych w przedmiocie: Kosztów Leczenia i Pomocy Assistance (KL), Kosztów Ratownictwa (KR), Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW), Odpowiedzialności Cywilnej (OC) – szczegóły w umowie o udział w imprezie turystycznej i OWU zawartego ubezpieczenia
  • UBEZPIECZENIA KOSZTÓW REZYGNACJI – w naszej ofercie poza możliwością zwiększenia sum ubezpieczeń również możliwość Ubezpieczenia Kosztów Rezygnacji i Przerwania imprezy Turystycznej
  • INTEGRACJA I RELACJE –  jesteśmy częścią grupy, integrujemy i bawimy się wspólnie z Wami, dbając czujnie o bezpieczeństwo, sprawną realizację i wyłącznie pozytywne wrażenia. Stwarzamy warunki do budowania wartościowych i trwałych relacji, szanując jednocześnie Waszą prywatność.
  • PROGRAM LOJALNOŚCIOWY – wszyscy nasi klienci objęci są nagrodowym programem lojalnościowym MOTOloyalty – dającym wymierne korzyści ze stałej współpracy…

Ofert podobnych znaleźć można kilka. Spośród wszystkich dostępnych naszą wyróżniają:

  • JAKOŚĆ PREMIUM za przystępną cenę – nie jest ofertą budżetową, zapewniamy podwyższony standard obsługi i bytowy w miejscu organizacji
  • PODRÓŻE W GRUPACH – adresatami oferty i potencjalnymi uczestnikami są osoby świadome i zdecydowane na podróże w grupach i przy wsparciu/pod opieką organizatora
  • MIEJSCA NOCLEGOWE – miejsca noclegowe zawsze w wysokim standardzie są starannie wybrane, większość stanowi naszą stałą bazę
  • OPIEKUN Z DOŚWIADCZENIEM – opieka 24/7 doświadczonego i zawodowego pilota-kierownika wycieczki, ze znajomością języka obcego, ze znajomością tras i miejsc ujętych w programie
  • ASYSTENT PODRÓŻY HOT-LINE – komunikator umożliwiający stały kontakt 24/7 z zespołem organizatora na co najmniej 1 miesiąc przed datą wyjazdu
  • USŁUGA W PODRÓŻY  – ad hoc organizacja czasu wolnego, wycieczek fakultatywnych, transportu lokalnego na życzenie uczestnika w czasie trwania wycieczki
  • DOPRACOWANY PLAN I PROGRAM  – formuła wyjazdów stawia bardzo wysoko potrzeby turystyki poznawczej i towarzyskiej, podróż w szczegółowo zaplanowanych ramach programowych, przy dużej intensyfikacji zróżnicowanych tematycznie punktów programu, bez utraty cennego czasu na niezaplanowane działania.
 

 

Mapa

Mapa wycieczki

Program

DZIEŃ 1
(PL) MSZANA (HU) SZOMBATHELY okolice

PLAN DNIA:

  • kompletacja uczestników, odprawa Pilota ok. godz. 9:15 w miejscu wskazanym w ROAD BOOK (stacja BP MSZANA)
  • tranzyt grupowy drogami szybkiego ruchu do Węgier
  • kolacja otwierająca i integracyjna, rozdanie pakietów powitalnych
  • wyżywienie: -/-/D
  • zakwaterowanie: okolice Szombathely
Czas ok. 6 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 580 km

Dzień tranzytowy, do przejechania sporo kilometrów drogami szybkiego ruchu i lokalnymi. Wyjazd możliwie wcześnie rano z miejsca umownie wyznaczonego, jako punkt startu. Wieczorem zorganizowana kolacja powitalna i integracyjna dla Uczestników, z rozdaniem pakietów powitalnych.

 

Dalej
DZIEŃ 2
(HU) SZOMBATHELY okolice (HR) ZAGRZEB MALJEVAC (BA) Velika Kladuša Bihać okolice

PLAN DNIA:

  • tranzyt grupowy drogami szybkiego ruchu do BiH
  • postój i zwiedzanie twierdzy Bužim i drewnianego meczetu
  • postój i zwiedzanie twierdzy Ostrožac
  • wyżywienie: B/-/D
  • zakwaterowanie: okolice Bihać
Czas ok. 5 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 370 km

Ruszamy o 8:30, zaraz po śniadaniu. Po około 5 godzinach jazdy drogami Węgier i Chorwacji wjeżdżamy do BiH. Zapomniane osady z czasów osmańskich… Kilka kilometrów od przygranicznego Velika Kladuša znajduje się ukryta w zalesionych wzgórzach osada Bužim, z średniowiecznym zamkiem wybudowanym do ochrony przez Turkami, a paradoksalnie użytkowany przez Turków po jego zdobyciu do wypadów na północ. Pod zamkiem unikat w Bośni – drewniany meczet muzułmański najprawdopodobniej z pierwszej połowy XIX wieku, który cudem przetrwał wszystkie wojenne zawieruchy maglujące tą okolicę.  

Zmierzamy w kierunku miasta Bihać (gdzie zatrzymamy się na noc), a w drodze jeszcze jedno miejsce tematycznie związane z zamkami i warowniami w tej części Bośni – Ostrožac. Dobrze zachowana twierdza ma długość około 250 metrów. Najstarsze wzmianki o warowni pochodzą z końca XIIIw. Na terenie twierdzy znajduje się pałac rodziny jednego z właścicieli twierdzy – von Berksów, zbudowany na początku XX wieku.

 

Późnym popołudniem dojedziemy do Bihać, które poza tym, że przyciąga kilkoma ciekawymi zabytkami, to przede wszystkim jest skojarzone z raftingiem na rzece Unie. Centrum miasta rozciąga się na dwóch brzegach rwącej, nieregularnej, szerokiej na 30 metrów rzeki. Malowniczości miejscu dodają małe wysepki na rzece, na niektóre z nich prowadzą kładki dla pieszych. Tutaj zatrzymamy się na noc.

 

Dalej
DZIEŃ 3
BIHAĆ PARK NARODOWY UNA LIVNO MOSTAR

PLAN DNIA:

  • śniadanie 7:30, wykwaterowanie o 8:30
  • Stare Miasto Ostrovica
  • miasteczko Livno
  • miasto i Stary Most w Mostarze
  • wyżywienie: B/-/-
  • zakwaterowanie: Mostar, lub okolice
Czas ok. 5 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 310 km

Ruszamy 8:30 po śniadaniu. Zmierzamy w kierunku przyrodniczej perełki – Parku Narodowego Una, najmłodszego z parków narodowych BiH, założonym w 2008 roku.. Zdecydowanie mniejszy, ale i mniej skomercjalizowany od sąsiada w Chorwacji – Parku Jezior Plitwickich. Jego główną atrakcją są dwie dziewiczo dzikie rzeki–Una i Unac, z całą ich wodną otoczką – kanionami, wodospadami i progami wodnymi. Raj dla wędkarzy i miłośników raftingu.

Przejedziemy jego skrajem i w jego granicach, podążając drogą R408, zbaczając na drogę szutrową tuż za miejscowością Orašac (GPS: 44.6247517, 16.068650), kierując się na parking wzdłuż rzeki Una. Tutaj zostawimy pojazdy i spędzimy około 2 godzin w parku.

Po spacerze w parku i o ile nie udało nam się napić kawy, zrobimy to jadąc dalej na południe, w zakolu rzeki Una, w jednym z lokalnych barów, może przy Starym Mieście Ostrovica, gdzie zatrzymamy się na opcjonalny i niedługi postój kawowy, wchłaniając jeszcze klimat otoczenia.

Wczesnym popołudniem powinniśmy dotrzeć do Mostaru, aby jeszcze w świetle słońca i później, po jego zachodzie nacieszyć się widokiem XVI-wiecznego Starego Mostu i sąsiadującej starówki miasta. To światowej sławy zabytek, wpisany na listę UNESCO, wybudowany za czasów panowania Imperium Osmańskiego, przez kolejne wieki był symbolem pojednania Wschodu z Zachodem, chrześcijaństwa z islamem. Zniszczony za czasów wojny bośniackiej w 1993 roku, odbudowany zaraz po jej zakończeniu.

W drodze, o ile czas pozwoli, przejedziemy uliczkami miasteczka Livno, którego niewątpliwym atutem jest malownicze położenie wśród łagodnych wzgórz, kilka dobrze zachowanych zabytków (meczety, tradycyjna wieża zegarowa „sahat kula”, cerkiew prawosławna i kościół katolicki) i śródziemnomorski klimat. 

Dalej
DZIEŃ 4
MOSTAR BLAGAJ STOLAC MEDJUGORIE WODOSPADY KRAVICA NEUM

PLAN DNIA:

  • śniadanie 7:30, wykwaterowanie o 8:30
  • Tekke derwiszów w Blagaj
  • Monaster Žitomislić
  • Medjugorie — wioska pielgrzymów
  • Wodospady Kravica
  • Popovo Polje
  • Neum i plaża Morze Adriatyckie
  • wyżywienie: B/-/-
  • zakwaterowanie: Neum, lub okolice
Czas ok. 3 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 150 km

Niewiele kilometrów do przejechania, a dzień bardzo intensywny. 

Ok. 10 km od Mostaru zlokalizowana jest dawna turecka „kasaba” (małe prowincjonalne miasteczko). Obok pozostałości po Imperium Osmańskim – 2 meczety i łaźnia – pamiątka z czasów przedtureckich w postaci ruin średniowiecznego zamku. Bugaj jednak to przede wszystkim wywierzysko rzeki Buny, nad którym turecki zakon derwiszów zbudował „tekija” – klasztor. To dla tej atrakcji miasto nawiedzają setki turystów w sezonie, miejsce z listy TOP10 w BiH, nie może zostać i przez nas pominięte.

Stąd pojedziemy do Medjugorie — wioski pielgrzymów i parafii rzymsko-katolickiej, gdzie 24 czerwca 1981 r. mały miejsce rzekome objawienia Matki Bożej, a od tego czasu również ponad 600 udokumentowanych uzdrowień. Objawienia nie zostały oficjalnie uznane przez Kościół i Watykan. Mimo to Medjugorie jest ważnym miejscem pielgrzymkowym. My zatrzymamy się w tam na krótką chwilę, by zaspokoić zwykłą ciekawość, a być może dla niektórych z nas będzie to coś więcej….

Zmierzając do Medjugorie przystaniemy przy XVI-wiecznym Monasterze Žitomislić, który przez wieki był ważnym miejscem dla duchowości i kultury okolicy – działała tu słynna szkoła przepisywania ksiąg, później seminarium duchowne, a także biblioteka z cennymi zbiorami. W świątyni mnisi zgromadzili wiele ikon o niemałym znaczeniu artystycznym. Niestety kompleks został zniszczony i rozgrabiony podczas II wojny światowej i wojny jugosłowiańskiej. Obecnie jest odbudowany.

Główny punktem dzisiejszego programu zdaje się będą jednak Wodospady Kravica na rzece Trebižat. Spędzimy tutaj dłuższą chwilę, relaksując się w otoczeniu fantastycznych form przyrody.

Stąd pojedziemy przez Popovo Polje (podłużną, spaloną słońcem kotlinę o płaskim dnie) do Neum – miasta i kurortu nadmorskiego na skrawku ziemi stanowiącej wąski pas dostępu Bośni i Hercegowiny do Adriatyku. Będzie, jak w Chorwacji, a stąd przecież „rzut beretem” do Dalmacji… 

 

 

 

Dalej
DZIEŃ 5
NEUM STOLAC RADIMLJA TREBINJE

PLAN DNIA:

  • śniadanie 8:00, wykwaterowanie o 9:00
  • Radimlja Necropolis UNESCO
  • Stolac Old Town, wodospad Provalije
  • Popovo Polje
  • Klasztor Tvrdoš
  • Trebinje Stare Miasto i winiarnia 
  • wyżywienie: B/-/D
  • zakwaterowanie: Trebinje, lub okolice
Czas ok. 3 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 170 km

Jesteśmy nad morzem, więc dzisiaj startujemy nieco później, bo o 9:00.

Pierwszym i bardzo krótkim przystankiem będzie Cmentarz w Radimlji – nekropolia XV i XVI-wiecznych nagrobków i jak głoszą epitafia na płytach, w ziemi pochowani zostali członkowie rodu Hraben-Milaradowić, którzy w tamtych czasach władali okolicami Mostaru, Stolacu i Popova. Tego typu miejsca spotkać można także w Serbii, Czarnogórze oraz Chorwacji, natomiast tutaj unikatowa jest ich liczba – aż 133. Wszystkie tego typu skupiska nagrobków zostały w 2016 roku wpisane na Listę Dziedzictwa UNESCO.

Kierując się do naszego głównego punktu dzisiejszego programu – Trebinje, leżącym w części Republiki Serbskiej – przejedziemy przez  Stolac, z jednym z najciekawszych zespołów zabytkowych w BiH. Położone malowniczo nad Bregavą, przy drodze łączącej Mostar z Trebinja. Sprawiając niezbyt zachęcające wrażenie (zniszczone w czasie wojny w 1993 roku), skrywa w obrębie granic pozostałości kilku ciekawych zabytków z czasów głównie osmańskich (łaźnia, meczety, ciekawy most, twierdza) i poczuć można tutaj klimat prowincjonalnej tureckiej „kasaby”, przesiąkniętej wpływami śródziemnomorskimi.

Na około 5 km przed naszym miejscem docelowym jeszcze jedno ciekawe -Monaster Zaśnięcia Matki Bożej w Tvrdoš – i jedno z ważniejszych dla wyznawców prawosławia w BiH. Położony nad brzegiem rzeki Trebišnjica, otoczony pięknymi winoroślami i sadami, XVI-wieczny monastyr, wybudowany najprawdopodobniej na fundamentach poprzedniej świątyni chrześcijańskiej z IV-VI w. , zachwyca wielowiekową tradycją winiarską. Tutejsi mnisi znani są z produkcji własnego wina i rakiji, które można nabyć w sklepie z pamiątkami przy parkingu. W winnicy przyklasztornej, w XV-wiecznej kamiennej piwnicy składowane są stuletnie dębowe beczki. Winiarnia Tvrdoš i jej złoto-zwycięskie wina produkowane przez mnichów cieszą się doskonałą opinią wśród sommelierów. To właśnie „Grand Reserve Vranac” z Piwnic Wina w Tvrdoš (Twardoszach) zdobył złoty medal podczas najbardziej prestiżowych Nagród Światowego Wina Decanter 2018.

Wczesnym popołudniem powinniśmy dojechać do Trebinje – miasta słońca, wina i olbrzymich platanów. Najdalej na wschód kotliny Popovo Polje – otoczonej nasłonecznionymi wzgórzami – położone miasto nie zachwyca, jak inne, zabytkami (za wyjątkiem XVI-wiecznego mostu Arslanagicia). Jest miasteczkiem klimatycznym, spokojnym, miasteczkiem winiarskim, w którym czas płynie powoli.

Tutaj zostaniemy na dzisiejszą noc. organizując kolację z winem w jednej z miejscowych winiarni.

Dalej
DZIEŃ 6
TREBINJE PARK NARODOWY SUTJESKA SARAJEWO

PLAN DNIA:

  • śniadanie 7:30, wykwaterowanie o 8:30
  • Park Narodowy Sutjeska
  • Višegrad i most Most Mehmeda Paszy Sokolovicia na rzece Drinie UNESCO
  • Sarajewo
  • wyżywienie: B/-/D
  • zakwaterowanie: Sarajewo Stare Miasto, lub okolice
Czas ok. 5 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 310 km

Nie tracimy czasu na zbyt długie spanie, ruszamy po śniadaniu o 8:30.

Przed nami spory odcinek, nieco ponad 300 km, w drodze dwa ważne miejsca – Park Narodowy Sutjeska i Višegrad z XVI-wiecznym mostem Mehmeda Paszy Sokolovicia wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Obydwa miejsca leżą w Republice Serbskiej. Dzień zakończymy w stolicy kraju – Sarajewie, gdzie okiem nie sięgnąć tam mnóstwo atrakcji.

 

Jadąc drogą z Trebinje do Višegradu przejeżdżać będziemy przez najstarszy na terenie BiH Park Narodowy Sutjeska. Utworzony na obszarze obejmującym masywy górskie ze szczytami powyżej 2000 m.n.p.m, otaczające ze wszystkich stron dolinę rzeki Sutjeska. Zatrzymamy się w pobliżu wizytówki parku – niezwykle ekspresyjnego betonowego pomnika, zaprojektowanego i wybudowanego w czasach Jugosławii, w 1971 r. ku czci poległym i upamiętnieniu bitwy stoczonej z Niemcami w 1943 r. przez oddziały partyzanckie Tito.

W Višegradzie zobaczymy jego największą atrakcję – most, zbudowany w latach 70-tych XVI wieku. Zaprojektowany przez jednego z najsłynniejszych architektów Imperium Osmańskiego – Mimara Koca Sinana, a ufundowany przez wielkiego wezyra Mehmed Pasza Sokolović.  Most ma długość około 180 m i podparty jest na 11 łukach/przęsłach rozpiętych na 11-15 metrów. 

 

Stąd ruszamy do Sarajewa, stolicy BiH, gdzie spędzimy 2 najbliższe noce, a z pewnością nie wystarczyłyby i 2 najbliższe tygodnie.

Dalej
DZIEŃ 7
SARAJEWO KONJIC (Bunkier Tito) -- LUB -- SARAJEWO SREBRENICA Muzeum Pamięci Pomordowanych

PLAN DNIA:

Czas 1 dzień
Trasa 0 - 300 km

Pełen długi dzień w stolicy Bośni i Hercegowiny bez ścisłego planu! Dzień relaksu, odpoczynku, lub dla niektórych dzień swobody i wyzwolenia spod bezwzględnej dyscypliny organizacyjnej 🙂 . 

Każdy tutaj coś znajdzie dla siebie. Samo Sarajewo dostarczy mnóstwa atrakcji, wśród nich warto rozważyć eksplorowanie z wykorzystaniem podpowiedzi miejsc:

  • Žuta tabija (Żółty Bastion) i jedna z najlepszych panoram miasta
  • Bijela Tabija – stary fort znajdujący się na wysokości 667 m
  • Inat Kuća – Przekorny Dom przenoszony dwukrotnie (cegła po cegle) na przeciwległe strony rzeki
  • Sebilj- studnia i ostatni fragment wodociągu zbudowanego w XVI w.
  • Baščaršija – turecki bazar z tradycyjnymi warsztatami rzemieślniczymi w wąskich uliczkach, sukiennicami oraz restauracjami
  • Muzeum Olimpijskie
  • Ilidža Thermal Riviera – kompleks z basenami termalnymi
  • Kolejka na Trebević
  • The War Childhood Museum
  • Tunel Spasa
  • Vrelo Bosne
  • Rimski most

Dla tych, którzy chcieliby udać się za miasto dwie propozycje i dwa przeciwne kierunki (w obydwu przypadkach rezerwacje musimy przygotować wcześniej, więc Uczestnicy zainteresowani powinni złożyć deklaracje wyjazdu przed rozpoczęciem imprezy):

  • oddalone o ok. 70km na południe miasto Konjic ze Starym Mostem na Neretwie, uważanym za połączenie Bośni z Hercegowiną, stąd też wyjeżdżają wycieczki do supertajnego bunkra Tito – ukrytego kilka kilometrów na południe od miasta i 280 metrów pod powierzchnią ziemi, ogromnego kompleksu przeciwatomowego mogącego chronić 350 osób przez 6 miesięcy, budowanego przez Tito w pełnej tajemnicy przez ponad 26 lat 
  • oddalone o ok. 125 km na północ Centrum Pamięci Srebrenica – Potočari  

 

Do dyspozycji Uczestników pozostaje pilot, który pomoże zorganizować dzień wg indywidualnych preferencji. W planie dnia spacer po Sarajewie z przewodnikiem.

Dalej
DZIEŃ 8
SARAJEWO KONJIC TRAVNIK JAJCE

PLAN DNIA:

  • śniadanie 7:30, wykwaterowanie i wyjazd 8:30
  • Konjic i Bunkier Tito (https://titosbunker.com/)
  • Travnik zwany Małym Sarajewem
  • Jajce – miasto muzeum pod gołym niebem
  • wyżywienie: B/-/D
  • zakwaterowanie: Travnik – Jajce okolice
Czas ok. 4-6 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 200-330 km

Kierunek północ, tak… To już kierunek powrotny, a w drodze jeszcze sporo Bośni i Hercegowiny.

Przemieszczamy się w stronę Jajce, które samo reklamuje się jako „muzeum pod gołym niebem”, a slogan wydaje się mieć pokrycie – zachowały się tutaj ponad 22 cenne zabytki. Zabudowa starego miasta malowniczo zdobi zachodni stok wzgórza, podcięty urwistym brzeg rzeki Vrbas, do której 23 metrowym wodospadem z hukiem wpada Pliva, tworząc niezwykłą atrakcję przyrodniczą.

 

Do pokonania (w zależności, które z miejsc odwiedzimy, a które pominiemy) około 200-330 km. Pojedziemy malowniczymi drogami, zaliczając w drodze kolejne miejscowości, zamki, meczety, mosty i żywe muzea. A na liście ciekawych miejsc „po drodze” mamy:

  • Konjic i Bunkier marszałka Tito
  • Madgaj – położone nad Bosną miasto z zamkiem XV-wiecznym, usytuowanym na stromej skale nad rzeką, kilkadziesiąt metrów poniżej zamku meczet Jusufa-paszy z 1560 roku.
  • Travnik – z Malowanym Meczetem, muzeum/domem pisarza Ivo Andrić, twierdzą, wartkim strumieniem, nazywane „Małym Sarajewem”. W mieście znajduje się wszystko, co kojarzyć się może z Bośnią i Hercegowiną, obraz kraju w pigułce
  • Vranduk – niewielkie miasteczko malowniczo położone na wzgórzu w zakolu rzeki Bosny, która zawija w tym miejscu o  prawie 180 stopni, a na szczycie wzgórza – zamek
Dalej
DZIEŃ 9
JAJCE BANJA LUKA GRADISKA

PLAN DNIA:

  • śniadanie 8:00, wykwaterowanie do godz. 9:00
  • zwiedzanie JAJCE i okolic (3 godziny)
  • przejazd do Banja Luka
  • wyżywienie: B/-/D
  • zakwaterowanie: okolice Banja Luka, lub Laktasi
Czas ok. 3 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 150 km

W Jajce żegnamy na chwilkę Bośnię federacyjną – jedną z dwóch republik wchodzących w skład tego samego państwa. W planie dopołudniowe zwiedzanie Jajce i okolic. Jajce to ważny ośrodek turystyczny w północnej BiH– to tutaj znajdują się pozostałości starożytnej świątyni Mitry, ruiny fortecy i szczątki obwarowań średniowiecznych, romańska dzwonnica oraz katakumby z kryptą królewską z XV wieku. Najbardziej znaną atrakcją turystyczną miasta jest 23-metrowy wodospad łączący rzeki Vrbas i Pliva. W mieście znajdują się ruiny romańskiego kościoła Św. Marii oraz wzniesiona obok dzwonnica św. Łukasza – miejsce koronacji ostatniego króla Bośni Stjepana Tomasevica. Po zdobyciu Jajce przez Turków, kościół zmienił się w meczet, który spłonął w 1832 r. nigdy nie odbudowany. Na wysokości prawie 500 m.n.p.m, z murami obronnymi o długości 1300 metrów stoi twierdza obronna, rozbudowana przez Turków.

Stąd, wczesnym popołudniem, niespiesznie ruszamy w kierunku ostatniego punku naszej przygody, stolicy Republiki Serbskiej w BiH – Banja Luka, przekonać się czy istnieje Małą Jugosławia. W drodze punkty widokowe na rzece Vrbas. Zorganizowana kolacja pożegnalna w miejscu dzisiejszego zakwaterowania.

 

Dalej
DZIEŃ 10
(BA) Gradiška (SK) MALACKY

PLAN DNIA:

  • śniadanie 8:00, wykwaterowanie i wyjazd godz. 8:30
  • przejazd tranzytowy w okolice Malacky Słowacja
  • wyżywienie: B/-/-
  • zakwaterowanie: Malacky Słowacja
Czas ok. 7 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 600 km

Dzień powrotny tranzytowy, do przejechania sporo kilometrów drogami szybkiego ruchu i lokalnymi. Możliwe, że część uczestników zdecyduje się odłączyć i skierować na przedłużony urlop do Chorwacji. CI, którzy wracają ruszają w grupie pod opieką pilota w kierunku na północ. Wyjazd możliwie wcześnie rano. Wieczorem pogaduchy przy piwie.

Dalej
DZIEŃ 11
(SK) MALACKY POLSKA

PLAN DNIA:

  • śniadanie 8:00, wykwaterowanie i wyjazd godz. 8:30
  • przejazd tranzytowy w kierunku Polska w podgrupach i indywidualnie
  • wyżywienie: B/-/-
  • zakwaterowanie:
Czas ok. 5 godz. (+ postoje)
Trasa ok. 400 km

Ostatni dzień i przejazd tranzytowy. Startujemy indywidualnie i w podgrupach, w zależności od miejsc docelowych, do których zmierzają Uczestnicy. Pożegnaliśmy się na wczorajszej kolacji, dziś już tylko serdeczne uściski w punktach rozłąki i przyjazne machnięcia na rozjazdach dróg.

Do zobaczenia gdzieś w trasie, może na kolejnych zorganizowanych wakacjach motocyklowych. LWG

 

Dalej

Filmy

O cenie

REGULARNA, podstawowa:

  • 1.250 € (+100 € gotówką na miejscu) / uczestnik na motocyklu (stała dla minimum organizacyjnego, zakwaterowanie w pokoju  Twin, lub Triple)

OPCJE UPUSTÓW I DODATKÓW DO CENY REGULARNEJ:

  • uczestnik towarzyszący, pasażer na motocyklu (pokój DBL): cena regularna – 300 € RABAT  (= 950 +100 € gotówką na miejscu/pasażer)
  • uczestnik grupowy, rezerwacja dla min. 5 osób: cena regularna – 5% CENY REGULARNEJ (wymagany bezpośredni kontakt z Organizatorem tel. +48 512818380 i założenia rezerwacji grupowej)
  • gwarancja zakwaterowania w pokoju max. 2-osobowym typu TWINcena regularna +50 
  • zakwaterowanie w pokoju 1-osobowym SGL:  cena regularna +200
  • zindywidualizowane posiłki dla uczestnika:  cena regularna +100

 


PŁATNOŚCI I UMOWA:

  • 30% opłaty rezerwacyjnej w terminie do 5 dni od zgłoszenia udziału / dokonania rezerwacji / zawarcia umowy
  • 70% pozostałej kwoty umowy w terminie ustalonym umową (30-45 dni przed datą imprezy)

Umowa zawierana jest elektronicznie w formie dokumentowej i w systemie rezerwacyjnym online. Płatności bezgotówkowe obsługuje platforma PayU.


GWARANCJA STAŁEJ CENY I ZWROTÓW:

  • gwarancja ceny dla minimum organizacyjnego 7 uczestników
  • możliwość zorganizowania imprezy poniżej minimum organizacyjnego 7 uczestników przy akceptacji zmiany ceny przez wszystkich uczestników
  • zwrot 100% wpłat w przypadku braku minimum organizacyjnego 7 uczestników i braku zgody wszystkich uczestników na zmianę ceny
  • zwrot 100% wpłat w przypadku czynników uniemożliwiających przeprowadzenie imprezy przez Organizatora i jej odwołania

 


 

Cena zawiera
  • udział 24/7 pilota-opiekuna wycieczki na całej trasie przejazdowej (1 pilot na max 16 osób)
  • ubezpieczenie uczestników imprezy turystycznej KL + NNW + BP na terenie Europy do sumy ubezpieczenia KL=10.000 EUR // NNW=2.000 EUR//BP=200 EUR//KR=5.000 EUR
  • opłaty na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
  • 1x wstęp do Parku Narodowego Una w strefę wodospadów
  • 1x wstęp do klasztoru derwiszów w Blagaj
  • 1x wstęp do Wodospady Kravica
  • 1x wstęp do Bunkra marszałka TITO w Konjic
  • 10x nocleg w hotelach, motelach, pensjonatach w standardzie odpowiadającym min. 3*: pokoje 2-3 osobowe z wyposażeniem, łazienki, parking, restauracja/bar w bliskiej odległości
  • 10x B – śniadania, wyżywienie w trasie wg opisu w PLANIE DNIA (legenda: B-śniadanie / L -lunch, lekki obiad / D-kolacja)
  • 6x L/D – posiłki dodatkowe, wyżywienie w trasie wg opisu w PLANIE DNIA (legenda: B-śniadanie / L -lunch, lekki obiad / D-kolacja)
  • pakiet powitalny uczestnika: upominki i gadżety okolicznościowe, naklejka
  • foto i wideo-relacja wspólna dla wszystkich uczestników
Cena nie zawiera
  • motocykli – motocykle własne uczestników
  • przygotowania technicznego motocykli
  • paliwa do motocykli
  • ubezpieczeń i zabezpieczeń motocykli
  • opłat drogowych, parkingowych i innych w trasie 
  • kosztów pomocy drogowej w przypadku zaistniałej potrzeby (zalecane posiadanie przez uczestników Assistance Motocyklowego na Europę)
  • ubezpieczeń dodatkowych uczestników poza wskazanymi
  • opłat wstępu do punktów atrakcji turystycznych poza wskazanymi w CENA ZAWIERA
  • wyżywienia poza wskazanym w CENA ZAWIERA
  • napiwków, opłat zwyczajowych i innych poza wskazanymi w CENA ZAWIERA

 

Rezerwacje

JAK DOKONAĆ REZERWACJI?

System sprzedaży internetowej umożliwia łatwe zgłoszenie udziału przez przycisk „FORMULARZ REZERWACJI” odpowiednio dla daty wydarzenia, przy której się znajduje. Użyj przycisku, by otworzyć i wypełnić prosty formularz z danymi zgłaszanych uczestników, zatwierdź w formularzu Twoją rezerwację i ciesz się wyjazdem. Umowa zostanie wygenerowana i przesłana automatycznie na podany w formularzu adres e-mail, a o kolejnych etapach przypominać będą powiadomienia SMS i e-mail. W razie wątpliwości możesz skorzystać z bezpośredniego kontaktu z nami – zadzwoń 512 818 380, lub napisz

Nie zastanawiaj się dłużej, ktoś może Cię uprzedzić! REZERWUJ TERAZ!

Data 14/08/2025
Zarezerwuj już teraz