Nie ilość przejechanych kilometrów motocyklem czyni z nas motocyklistów i nie liczba przekroczonych granic czyni z nas podróżników. Podróżowanie i odkrywanie świata własnym motocyklem nie musi polegać na długotrwałym, męczącym i niekoniecznie ekscytującym pokonywaniu odcinków tranzytowych.
Po co transportować motocykl zamiast nim jechać?
Rozwiązanie transportowe jest niezwykle racjonalne dla dalekich podróży i ograniczonego na ich realizacje czasu. Transport motocykli w pobliże docelowego miejsca podróży jest niczym „podwózka”, „przerzut”, „teleportacja” i staje się wręcz techniczną koniecznością w realizacji celów podróżniczych dla osób niedysponujących wystarczająco długim czasem na ich realizacje.
Poza czasem równie ważnym aspektem przemawiającym za transportem motocykla w pobliże miejsca docelowego podróży jest sam koszt dotarcia własnym motocyklem do właściwego celu. Na koszt dotarcia do celu własnym motocyklem składają się koszty zużycia paliwa, zużycia materiałów eksploatacyjnych na trasie przejazdu (a więc koszty serwisu okresowego, wymiany płynów, oleju, filtrów, opon, klocków hamulcowych i napędów), koszty wyżywienia i zakwaterowania w trasie, koszty obniżenia wartości motocykla z powodu dużego przebiegu w chwili jego sprzedaży, a nawet koszty korzyści utraconych z powodu nieobecności w miejscu prowadzenia własnej działalności zarobkowej. Sumując je wszystkie otrzymujemy całkiem spory wydatek ponoszony w trakcie przejazdu tranzytowego, który jest koniecznością i wątpliwą przyjemnością.
Dlaczego transport tylko licencjonowanego przewoźnika?
Licencjonowany przewoźnik to względna gwarancja profesjonalnej i przede wszystkim ubezpieczonej usługi transportowej. Jedno i drugie jest niezwykle ważne. Jak w każdej branży, tak i w branży transportowej, można znaleźć specjalistów od przewozu określonego rodzaju towaru, a to znaczy również przewoźników nieposiadających odpowiedniego doświadczenia w przewożeniu motocykli.
Jak znaleźć odpowiedniego przewoźnika? Dobrze, gdy przewoźnikiem jest czynny motocyklista, a jeszcze lepiej, gdy przewoźnik-motocyklista posiada odpowiednie środki transportu przystosowane do bezpiecznego przewozu motocykli. Na rynku działa kilku przewoźników w różnych kategoriach wagowych DMC, transportujących profesjonalnie motocykle i posiadających odpowiednie polisy ubezpieczeniowe, w tym OCP (Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika) na odpowiednią – adekwatną do wartości przewożonych towarów – sumę ubezpieczenia.
Profesjonalny przewoźnik transportujący motocykle dysponuje specjalnymi stelażami, które przytwierdzone do podłoża pojazdu przewożącego, stabilizują wraz z pasami transportowymi pozycję motocykla w czasie całego transportu, zapobiegając jego uszkodzeniom. W transporcie ciężarowym, realizowanym dużymi naczepami z plandeką o ładowności często 24 ton, ze względu na niewielkie obciążenie właściwym ładunkiem stosuje się tzw. klatki transportowe do pełnej stabilizacji i ochrony motocykla w obrębie geometrycznej bryły stelaża-klatki. Taki system przystosowany do przewożenia samochodami ciężarowymi umożliwia załadunek wózkami widłowymi sporej ilości klatek na naczepę bez ryzyka uszkodzenia motocykli i bagaży.
Przygotowanie motocykla do transportu
Dzięki przewoźnikowi profesjonaliście przygotowanie motocykla przez jego właściciela do transportu sprowadza się do kilku podstawowych czynności:
-
-
- usunięcia paliwa ze zbiornika do poziomu minimalnego (wypompowanie przy pomocy pompy do możliwie najniższego poziomu)
- usunięcia / demontażu elementów, które wykraczają poza zdefiniowane przez przewoźnika wymiary bryły transportowej
- usunięcia / demontażu elementów ruchomych, lub mogących odpaść od motocykla podczas transportu
- wykonaniu dokumentacji fotograficznej stanu motocykla (z każdej strony) przed wydaniem do transportu
- przygotowaniu kompletu dokumentów wymaganych przez przewoźnika
-
Resztą zajmie się przewoźnik.
Dostawa motocykla do bazy logistycznej przed transportem
W przypadku transportów ciężarowych w klatkach transportowych (jak na załączonej fotografii) motocykle ładowane są na przyczepę/naczepę samochodu ciężarowego przy pomocy wózka widłowego. Z tego powodu załadunek odbywać się może wyłącznie w miejscach przystosowanych do tego rodzaju załadunku i dysponujących wózkiem widłowych z uprawnionym operatorem. Bazy takie wskazują przewoźnicy, korzystający z własnego zaplecza i zaplecza logistycznego kooperantów. Motocykl przeznaczony do transportu musi zostać dostarczony we wskazanym terminie i czasie do wskazanej bazy logistycznej. Dla większości transportów realizowanych na terenie lądowej części Europy termin załadunku motocykli w bazie logistycznej wyznaczany jest na 1 tydzień przed datą wymagalnej dostawy do miejsca docelowego.
Przewoźnicy oferują często usługę transportu lekkiego DOOR-TO-DOOR (pojedynczy motocykl przewożony w samochodzie dostawczym spod adresu klienta do adresu bazy i odwrotnie). Usługa jest dodatkowo płatna i wyceniana indywidualnie przez przewoźnika.
Załadunek motocykla do klatki transportowej
Załadunek motocykla do stelaża, czy też klatki transportowej realizowany jest samodzielnie przez przewoźnika, który wprowadzi motocykl i odpowiednio zamocuje przy pomocy pasów transportowych. Niemniej zalecane jest przeprowadzanie tej czynności wspólnie z przewoźnikiem, lub asystowanie przez czas trwania tej operacji. W czasie montażu motocykla w stelażu może pojawić się konieczność usunięcia / demontażu elementu, który nie spełnia wymogów bezpiecznego transportu, a poza tym to nasza cenna zabawka i powiedzenie „pańskie oko konia tuczy” może mieć tutaj swoje zastosowanie 😎.
W przypadku transportowania motocykli w tzw. klatkach transportowych często łącznie z motocyklem mogą zostać przetransportowane nasze bagaże. Warunkiem koniecznym jednak jest możliwość ich stabilnego przymocowania w obrębie bryły klatki transportowej. Do mocowania dodatkowych bagaży wraz z transportowanym motocyklem warto dostarczyć odpowiednie pasy transportowe – przewoźnik zazwyczaj dysponuje solidnymi, szerokimi pasami, które nie zawsze łatwo zaadoptować do montażu małego bagażu.
Załadunek klatek transportowych na naczepę
Operacją załadunku klatek z motocyklami w całości zajmuje się przewoźnik. Ze względu na przepisy BHP nie możemy nawet w tym zazwyczaj uczestniczyć. Klatki, w zależności od ładowności naczepy i jej wypełnienia mogą być ustawiane na jednym poziomie podłogi, lub na dwóch poziomach – piętrowo jedna na drugiej. W przypadku załadunku piętrowego cięższe motocykle stawiane są na poziomie podłogi, lżejsze powyżej.
Transport lądowy do i z miejsca docelowego
Transport lądowy ładunku z motocyklami realizowany jest w całości przez przewoźnika. Przewoźnik bierze na siebie odpowiedzialność za terminowe i bezpieczne dostarczenie ładunku do miejsca docelowego. Sposób kontraktowania transportu (zlecenia przewozu) polega na zamówieniu usługi transportowej na określonym dystansie, określonej ładowności w określonej umownie cenie. Często cena ustalana jest ryczałtowo za przewóz 1 motocykla z Polski (z wyznaczonych baz logistycznych) do kraju docelowego (do wyznaczonej bazy logistycznej) i odwrotnie w terminie określonym z góry.
Rozładunek motocykli w miejscu docelowym
Operacją rozładunku klatek z motocyklami z naczepy samochodu transportowego w całości zajmuje się przewoźnik. Ze względu na przepisy BHP, podobnie jak przy załadunku, nie możemy w tej operacji brać udziału do czasu ustawienia klatek na placu. Klatki rozładowywane są z naczepy wózkiem widłowym i ustawiane na stabilnym podłożu.
Odbiór motocykla w bazie logistycznej po transporcie
Dopiero po całkowitym rozładunku klatek transportowych z samochodu na plac, opuszczeniu placu przez wózek widłowy, możemy uczestniczyć w dalszej części demontażu osobiście. Motocykl musi zostać oswobodzony z pasów transportowych i wyprowadzony z klatki. Odbieramy motocykle w miejscu i czasie wskazanym przez przewoźnika. Zazwyczaj przewoźnik pozostawia klatki transportowe w bazie logistycznej do czasu wyznaczonego kursu powrotnego. umożliwia też pozostawienie zbędnych w podróży motocyklem bagaży w klatce transportowej. Pamiętać należy, by nie zostawiać nigdy cennych rzeczy. Kradzieże zdarzają się wszędzie, a wystawione na pokaz przedmioty stają się okazją, która czyni złodzieja.