„Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”

Jak się przygotować do letniej wyprawy na Nordkapp i po północnej części Skandynawii

Grupa motocyklowa pod kulą na Nordkapp

Wyprawy na Nordkapp organizowane są od lat w równych formach i formułach. Dlaczego Nordkapp, co to w ogóle jest?

Nordkapp (ang. North Cape) to miejsce na dalekiej północy kontynentalnej Europy, wokół którego mieszają się wody Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Arktycznego…. Najdalej wysunięty skrawek lądu (w zasadzie wyspy połączonej podwodnym tunelem z lądem), skalisty klif o wysokości 307 m n.p.m. , Przylądek Północny w surowej Norwegii w miejscu GPS 71°10′21″N, 25°47′40″E.

To tutaj, przez okres dwóch i pół miesiąca słońce nie zachodzi.  Niewiele jest w Europie, a nawet na świecie atrakcji, które cieszyłyby się taką sławą. I choć miejsce nie leży bynajmniej w środku Europy i dotrzeć tu niełatwo, co roku odwiedza go ponad 200 tysięcy turystów…Wyprawy na Nordkapp

Dotrzeć na Nordkapp można na wiele sposobów, my zajmiemy się formą zmotoryzowaną motocyklową (a nawet caravaningową) i formułą objazdową w sezonie letnim. A skoro objazdowo, to nie tylko Nordkapp!

 

1. CO POWINIEN WIEDZIEĆ UCZESTNIK zmotoryzowanej wyprawy na Nordkapp

Co powinien wiedzieć o Skandynawii i jak przygotowany do wyprawy, a raczej turystycznej wycieczki na Nordkapp, powinien być przeciętny turysta, który planuje skorzystać z propozycji jednej z organizowanych przez nas podróży w formule objazdowej, formie motorowej (motocyklami, lub samochodami turystycznymi, kamperami) ? O tym przeczytacie w tym krótkim akapicie niżej

1.1. PÓŁNOCNA SKANDYNAWIA… i o niej nieco w kontekście wypraw na Nordkapp

Skandynawia to półwysep i region Europy obejmujący 3 państwa: Szwecję, Norwegię oraz Danię. Pewnie dla wielu to mały „news”, ale Finlandia nie należy do Skandynawii! Powierzchnia półwyspu około 800 tysięcy km2, długość około 1900 km, szerokość do 800 km.

Oczywiście dość często, szczególnie w nieskandynawskich mediach, i zapewne za sprawą wpływów szwedzkich i duńskich, do Skandynawii zalicza się Islandię, niegermańską Finlandię, niewielką część Rosji, Estonię, a niekiedy również Łotwę, a bodaj nawet Litwę. W samych krajach skandynawskich za Skandynawię uważane są tereny tylko trzech, wymienionych wyżej krajów.

Termin „Skandynawia” z ściśle geograficznego punktu widzenia odnosi się do krajów położonych na Półwyspie Skandynawskim (tj. Szwecji i Norwegii) i nieco sztucznie rozciągnięty na Danię, do której przez wieki należała Skania – południowa część półwyspu skandynawskiego. Silne powiązania historyczne i kulturowe tych trzech krajów powodują, że Skandynawia to dość umowny termin, niezbyt ściśle geograficzny.

Z krajów skandynawskich wywodzili się wikingowieGoci i Gepidowie [WIKIPEDIA.ORG]

 

1.1.1. PRZEJAZD PRZEZ KRAJE i pokonywanie granic w północnej Skandynawii w drodze na Nordkapp

nie stanowi żadnej komplikacji, a nawet utrudnień. Podróżując przez Szwecję w stronę Przylądka Północnego Nordkapp prawie niewidoczną jest granica z Norwegią, równie niewyróżniające są granice z Finlandią.

Niemniej podstawowe informacje o krajach naszych skandynawskich podróży mogą być bardzo przydatne:

SZWECJA

  • wjazd do Szwecji i przejazd na podstawie ważnego paszportu (bez wizy) lub dowodu osobistego
  • językiem urzędowym jest język szwedzki, porozumiewanie się w języku angielskim jest powszechne i nie stanowi problemu
  • walutą w Szwecji jest Korona Szwedzka, wprowadzona w 1873 roku , obecny kurs 1 SEK = 0,40 PLN (maj 2023)
  • honorowane jest polskie prawo jazdy, nie ma potrzeby posiadania międzynarodowego prawa jazdy
  • brak ograniczeń przemieszczania i pobytu w Szwecji, za wyjątkiem zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa lub zdrowia publicznego
  • dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy w Szwecji to 0,2 promila, a w wydychanym powietrzu – 0,1 mg/l
  • naruszenie przepisów ruchu drogowego w Szwecji jest surowo karane, mandaty są wysokie
  • opieka medyczna w Szwecji jest płatna i bardzo kosztowna, działa w ograniczonym zakresie Europejska Karta Ubezpieczenia Medycznego EKUZ (dla podstawowych świadczeń), działają ubezpieczenia firm o międzynarodowym zasięgu, więcej o ZASADACH OBSŁUGI MEDYCZNEJ W SZWECJI TUTAJ
  • w Szwecji wymagane jest i honorowane polskie ubezpieczenia pojazdu OC, a ze względu na wysokie koszty holowania i pomocy technicznej zalecane również wykupienie ubezpieczenie AC (autocasco) i AS (assistance)
  • jeśli jesteś właścicielem psa lub kota, możesz go wwieźć do Szwecji, pod warunkiem, że zwierzę jest oznakowane mikroczipem oraz posiada aktualny paszport z potwierdzeniem odpowiednich szczepień i badań (szczepienie przeciw wściekliźnie i testy na antyciała). Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Urzędu ds. Rolnictwa
  • więcej na temat SZWECJI dla turysty >>> TUTAJ <<<

NORWEGIA

  • wjazd do Norwegii i przejazd na podstawie ważnego paszportu (bez wizy) lub dowodu osobistego
  • językiem urzędowym jest język norweski, porozumiewanie się w języku angielskim jest powszechne i nie stanowi problemu
  • walutą w Szwecji jest Korona Norweska, wprowadzona w 1875 roku , obecny kurs 1 NOK = 0,39 PLN (maj 2023)
  • honorowane jest polskie prawo jazdy, nie ma potrzeby posiadania międzynarodowego prawa jazdy
  • dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy w Norwegii to 0,2 promila, a w wydychanym powietrzu – 0,1 mg/l
  • naruszenie przepisów ruchu drogowego w Norwegii jest bardzo surowo karane, mandaty są ekstremalnie wysokie, a policja może zastosować w wypadku wykroczeń również kary aresztu
  • opieka medyczna w Norwegii jest płatna i bardzo kosztowna, działa w podstawowym zakresie świadczeń i nagłych przypadkach Europejska Karta Ubezpieczenia Medycznego EKUZ, działają ubezpieczenia firm o międzynarodowym zasięgu, więcej o ZASADACH OBSŁUGI MEDYCZNEJ W NORWEGII TUTAJ
  • w Norwegii wymagane jest i honorowane polskie ubezpieczenia pojazdu OC, a ze względu na wysokie koszty holowania i pomocy technicznej zalecane również wykupienie ubezpieczenie AC (autocasco) i AS (assistance)
  • jeśli jesteś właścicielem psa lub kota, możesz go wwieźć do Norwegii, pod warunkiem, że zwierzę jest oznakowane mikroczipem oraz posiada aktualny paszport z potwierdzeniem odpowiednich szczepień i badań (szczepienie przeciw wściekliźnie, testy na antyciała, podane leki przeciwko Echinococcus multilocularis). Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Urzędu ds. Rolnictwa
  • więcej na temat NORWEGII dla turysty >>> TUTAJ <<<

FINLANDIA

  • wjazd do Finlandii i przejazd na podstawie ważnego paszportu (bez wizy) lub dowodu osobistego
  • językiem urzędowym jest język fiński i szwedzki, porozumiewanie się w języku angielskim jest powszechne i nie stanowi problemu
  • walutą w Finlandii jest euro, wprowadzona w 2022 roku
  • honorowane jest polskie prawo jazdy, nie ma potrzeby posiadania międzynarodowego prawa jazdy
  • dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy w Finlandii to 0,2 promila, a w wydychanym powietrzu – 0,22 mg/l
  • naruszenie przepisów ruchu drogowego w Finlandii jest bardzo surowo karane, mandaty są bardzo wysokie, a policja może zastosować w wypadku wykroczeń również kary aresztu
  • opieka medyczna w Finlandii jest płatna i bardzo kosztowna, działa w podstawowym zakresie świadczeń i nagłych przypadkach Europejska Karta Ubezpieczenia Medycznego EKUZ, działają ubezpieczenia firm o międzynarodowym zasięgu, więcej o ZASADACH OBSŁUGI MEDYCZNEJ W FINLANDII TUTAJ
  • w Finlandii wymagane jest i honorowane polskie ubezpieczenia pojazdu OC, a ze względu na wysokie koszty holowania i pomocy technicznej zalecane również wykupienie ubezpieczenie AC (autocasco) i AS (assistance)
  • jeśli jesteś właścicielem psa lub kota, możesz go wwieźć do Finlandii, pod warunkiem, że zwierzę jest oznakowane mikroczipem oraz posiada aktualny paszport z potwierdzeniem odpowiednich szczepień i badań (szczepienie przeciw wściekliźnie najwcześniej w 12 tygodniu życia i najpóźniej 21 dni przed przyjazdem do Finlandii., testy na antyciała, podane leki przeciwko Echinococcus multilocularis, podane leki na bąblowca / Echinococcus). Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Urzędu ds. Rolnictwa
  • więcej na temat FINLANDII dla turysty >>> TUTAJ <<<

DANIA

  • wjazd do Danii i przejazd na podstawie ważnego paszportu (bez wizy) lub dowodu osobistego
  • językiem urzędowym jest język duński, porozumiewanie się w języku angielskim jest powszechne i nie stanowi problemu
  • walutą w Szwecji jest Korona Duńska, wprowadzona w 1873 roku , obecny kurs 1 DKK = 0,60 PLN (maj 2023)
  • honorowane jest polskie prawo jazdy, nie ma potrzeby posiadania międzynarodowego prawa jazdy
  • dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy w Danii to 0,5 promila, a w wydychanym powietrzu – 0,22 mg/l
  • naruszenie przepisów ruchu drogowego w Danii jest również surowo karane, mandaty są wysokie
  • opieka medyczna w Danii jest płatna i bardzo kosztowna, działa w podstawowym zakresie świadczeń i nagłych przypadkach Europejska Karta Ubezpieczenia Medycznego EKUZ, działają ubezpieczenia firm o międzynarodowym zasięgu, więcej o ZASADACH OBSŁUGI MEDYCZNEJ W DANII TUTAJ
  • w Danii wymagane jest i honorowane polskie ubezpieczenia pojazdu OC, a ze względu na wysokie koszty holowania i pomocy technicznej zalecane również wykupienie ubezpieczenie AC (autocasco) i AS (assistance)
  • jeśli jesteś właścicielem psa lub kota, możesz go wwieźć do Danii, pod warunkiem, że zwierzę jest oznakowane mikroczipem oraz posiada aktualny paszport z potwierdzeniem odpowiednich szczepień i badań (szczepienie przeciw wściekliźnie, testy na antyciała, podane leki przeciwko Echinococcus multilocularis, podane leki na bąblowca / Echinococcus). Obowiązkowe jest ubezpieczenie OC na przewożonego psa. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Urzędu ds. Rolnictwa
  • więcej na temat DANII dla turysty >>> TUTAJ <<<

1.1.2. DROGI w północnej Skandynawii nie tylko te w kierunku na Nordkapp

Są dobrej jakości, czyste i  bezpieczne (choć nie są to autostrady), zapewne z powodu stosowanego kruszywa i składu mieszanki asfalty bardzo przyczepne, a jednocześnie działające na nasze ogumienie bez żadnej pobłażliwości. Tutaj dźwięk toczącego się koła wzbogacają tony ścieranej gumy. To oczywiście w sezonie letnim. A co zimą? Zimą zmotoryzowana turystyka objazdowa po Skandynawii (nie pomylić z turystyką wyprawową) nie jest najlepszym pomysłem – drogi bywają nieprzejezdne, promy lokalne przeważnie nie kursują, dzień bardzo krótki, a nawet noc całodobowa, zimno, śnieżnie, mnóstwo utrudnień…

Bez żadnej pobłażliwości działają też na drogach Skandynawii stróże prawa i nadzorcy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy ruchu drogowego, wśród nich ograniczenia prędkości, nie znają żadnej tolerancji. Już za niewielkie przekroczenia (o kilka km/h) otrzymamy zarówno w Szwecji, jak i Norwegii bardzo wysoki mandat, a w Norwegii i Finlandii nawet propozycję „nie do odrzucenia” spędzenia czasu w kilkugwiazdkowym areszcie.

Jedno jest pewne – na dogach Szwecji, Finlandii, a szczególnie Norwegii nie da się pospieszyć. Jazda czymkolwiek tylko w granicach dozwolonej prędkości, z dużą uwagą, monotonnie do znudzenia, jedynie niesamowite widoki rekompensują trudy i nudy…

 

1.1.3. KLIMAT, POGODA W PÓŁNOCNEJ SKANDYNAWII

Niezwykle zróżnicowany klimat uwarunkowany położeniem geograficznym, ukształtowaniem terenu i opływającymi prądami zatokowymi. W przeważającej części półwyspu klimat jest umiarkowany, tylko na północno-wschodnich krańcach subpolarny. Na zachodnich wybrzeżach Norwegii i przyległych stokach gór raczej wilgotny, morski, skutecznie łagodzony systemem Prądu Zatokowego. Wschodnia część, za barierą Gór Skandynawskich, to klimat kontynentalny.

Zimy surowe, mroźne, zdecydowanie dla miłośników ekstremalnych aktywności , raczej nie dla miłośników podróży motocyklowych, czy też nawet caravaningowych… Lata nie należą wcale do chłodnych i nieprzyjemnych – maksymalne temperatury przekraczają czasami nawet 25 stopni Celsjusza (no może nie na dalekiej północy, ale jednak…), przyroda żyje, mieni się kolorami soczystymi kolorami, z gór opadają wodospady, rwące potoki i rzeki wpadają do mórz i jezior, podróże motocyklowe i caravaningowy nabierają sensu i dostarczają prawdziwie pozytywnych emocji…

Pogoda bywa kapryśna i trudno w czasie 14-dniowej wyprawy motocyklowej po Skandynawii z Nordkapp, lub 21-dniowej wyprawy kamperami po Norwegii z Nordkapp liczyć na słoneczną, bezwietrzną, bezdeszczową aurę przez cały czas podróży. Szczęściarzem jest ten kto przejechał Norwegię od Geiranger po Nordkapp i przez połowę czasu podróży nie jechał w deszczu.

Na północy, powyżej Koła Polarnego bywa naprawdę zimno. Przy nieszczęśliwym zbiegu kilku pogodowych czynników (wiatr, deszcz, lub śnieg i temperatura w okolicach zera) może być całkiem nieprzyjemnie, szczególnie przy formie turystyki motocyklowej. Na szczęście w naszych zorganizowanych wyprawach na Nordkapp w tych warunkach spędzamy maksymalnie 4 dni, wliczając w to prawie dwudniowy pobyt w okolicach samego Przylądka Północnego.  Da się przeżyć, ale nie można nie brać pod uwagę ekstremalnych warunków przy pakowaniu bagaży.

 

1.1.4. CIEKAWE MIEJSCA W PÓŁNOCNEJ SKANDYNAWII

Skandynawia to przede wszystkim niezliczone osobliwości przyrody, nieskalana natura, kilka miejsc historycznych i osiągnięcia inżynierii budowlane, w szczególności drogowej i śródlądowej. Do najważniejszych w części północnej półwyspu, które muszą znaleźć się na liście każdej wyprawy na północ znajdują się:

  • Przylądek Północny NordKapp
  • Narwik
  • droga E10 i Lofoty
  • odcinek drogi 64 – tzw. Droga Atlantycka
  • Droga Trolli
  • Geiranger, zwany Królem Wszystkich Fiordów

Wszystkie najciekawsze miejsca w północnej Skandynawii odwiedzicie z nami w trakcie naszych zorganizowanych wypraw i wycieczek turystycznych po tej części Europy. Propozycje dla motocyklistów w LINKU TUTAJ >>>propozycje dla miłośników podróży caravaningowych, samochodami i kamperami w LINKU TUTAJ >>>.

 

 

Norwegia krajobraz1.2. IM DALEJ NA PÓŁNOC TYM DALEJ W… surowy świat

Norwegia… Finlandia….  Przekraczając Koło Podbiegunowe (Krąg Polarny) i podążając na północ odczuwa się wyraźniej – szczególnie podróżując motocyklem – jak z każdą kolejną setką przejechanych kilometrów temperatura spada 0 kolejne 2-3 stopnie, zimno staje się przenikliwe, wręcz dokuczliwe przy silnym wietrze i deszczowej aurze, a otoczenie zmienia krajobraz, pustoszeje, wyludnia się… Świat, w który właśnie wkraczamy nie został spacyfikowany jeszcze przez destrukcyjną cywilizację, pozostaje nadal surowy i naturalnie piękny.

 

1.3. NORDKAPP… naprawdę zimny i surowy Przylądek

Nordkapp to nie tylko miejsce, do którego ciągną zdobywcy trofeów podróżniczych, fajne miejsce na wyjątkową fotkę. To przede wszystkim daleko wysunięte na północ miejsce kontynentu europejskiego, dla którego właściwym krajobrazem jest śnieżna pokrywa (niemal przez cały rok), a aurą – zacinający porywistym wiatrem deszcz, lub marznący w locie śnieg i mgła. Nawet latem, w czasie naszych zorganizowanych wypraw na Nordkapp motocyklami, czy też zorganizowanych wypraw kamperami prawdziwą loterią są tzw. krótkie okna pogodowe w ciągu doby (bezopadowa pogoda), w których można podejmować próby zrobienia czytelnej fotki na klifie, albo bezpośrednio przy stalowym globusie. Nie jest nawet rzadkością brak możliwości dojazdu do klifu z powodu zaśnieżenia drogi. Na szczęście dla podróżujących z nami w jednej z zorganizowanych wypraw na Nordkapp, okoliczność taką uwzględnia program i przewidziany czas pobytu na Przylądku daje bardzo duże szanse na korzystne warunki pogodowe i udane fotki.

 

2. JAK PRZYGOTOWAĆ POJAZD do udziału w zmotoryzowanej wyprawie po Norwegii

Czy trzeba jakoś specjalnie przygotować pojazd na wyprawę po Skandynawii?

Skandynawia to nie Kamczatka – jest surowa, ale nie leży na końcu świata i poza zasięgiem cywilizacji. Latem, w okresie od czerwca do sierpnia podróże zmotoryzowane po Skandynawii trudno zaliczać do ekstremalnych. Pojazdy (tak motocykle, jak i samochody, kampery) nie muszą być poddawane jakimś szczególnym zabiegom przygotowawczym. Zdrowy rozsądek w zestawieniu z wiedzą o możliwych warunkach środowiskowych, jakie występują w miejscu, do którego się udajemy pozwoli nam uniknąć poważnych wpadek. Podróżując na Nordkapp w okresie letnim, choć na północy leżeć będzie śnieg i temperatura może spaść lokalnie do zera nie zmieniamy opon na zimowe, nie wymieniamy płynów na zimowe, nie zabieramy łańcuchów śniegowych, ani nawet łopat.

 

2.1. PRZYGOTOWANIE TECHNICZNE pojazdu do wyprawy na Nordkapp

 

Przygotowując pojazd do letniej wyprawy na Nordkapp, biorąc pod uwagę długość trasy przejazdowej (dla naszych propozycji wypraw motocyklowych i wypraw caravaningowych po północnej Skandynawii, dostępnych w KATALOGU >>> TUTAJ<<<  to dystans ponad 5,5 tys. km), warunki drogowe (ostry asfalt) i pogodowe (deszcze w niskich temperaturach, a nawet śnieg)  koniecznie należy – szczególnie ważne przy wyprawach motocyklowych – przygotować pojazd na minimum 8 tys. km przebiegu, a więc:

  • wykonać pełen serwis okresowy z wymianą olejów, zarówno w silniku, jak i przekładni, z wymianą filtrów paliwa i powietrza
  • sprawdzić stan akumulatora – spadki temperatur do okolic zera z pewnością zweryfikują rzeczywistą pojemność akumulatora
  • ocenić jakość ogumienia, a najlepiej wymienić na nowe – ogumienie na drogach Skandynawii zużywa się dużo szybciej, ma krótszą żywotność, a jazda w złych warunkach atmosferycznych na słabej i kończącej się oponie jest bardzo niebezpieczna
  • sprawdzić oświetlenie i w przypadku przydymionych zębem czasu żarówek wymienić je na nowe
  • wyposażyć motocykl w dodatkowe deflektory i osłony przed wiatrem, zamontować łapawice na kierownicę
  • zapakować do bagażnika obowiązkowo na wyprawę do północnej Skandynawii:
    • apteczka z zestawem dodatkowych leków
    • zestaw zapasowy żarówek
    • zestaw naprawczy opon
    • sprężarkę (kompresor) z zasilaniem bateryjnym
    • starter, tzw. buster do awaryjnego rozruchu silnika
    • Power Tape i klej do szybkiej naprawy elementów z tworzywa i metalu
    • długie (min. 60 cm) opaski zaciskowe

To w zasadzie wszystko, co i jak należy przygotować, aby bez problemu podróżować w okresie letnim pojazdem typu motocykl, czy samochód po dalekiej Północy i nie utknąć na wiele godzin w obszarze bezludnym z powodu drobnostki, spowodowanej najczęściej nieodpowiednim przygotowaniem.

 

2.2. PRZYGOTOWANIE FORMALNE pojazdu do wyprawy po Skandynawii

O granicach i wymogach było już nieco w poprzednich paragrafach tego wpisu (patrz wyżej). Podróż motocyklem, czy kamperem po Skandynawii, przejazd przez Danię, Norwegię, Szwecję, Finlandię nie wymaga specjalnego przygotowania formalnego. Obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu jest wymagane wszędzie i honorowane nasze krajowe OC. Pojazd nienależący do nas (np. leasing, wypożyczalnia) wymaga dodatkowego dokumentu upoważniającego kierującego do podróżowania nim poza krajem, w którym został zarejestrowany. Dokument taki powinien zostać wystawiony przez właściciela, sporządzony w  języku przynajmniej angielskim i opatrzony pieczęcią notarialną. Więcej o podróżowaniu pojazdem nienależącym do kierującego po krajach europejskich przeczytacie >>>TUTAJ <<< .W praktyce podróżowanie jest o wiele prostsze na szczęście dla podróżujących.

Usługi drogowe, usługi serwisowe w krajach skandynawskich są – jak na naszą kieszeń i wyobrażenie – niebotycznie drogie, więc by uniknąć kłopotów koniecznie należy zaopatrzyć się w dodatkowe ubezpieczenia AC (autocasco) i AS (assistance) z możliwie długim dystansem holowania pojazdu. Bez nich każda kolizja drogowa, każda usterka unieruchamiająca nas na drogach – szczególnie dalekiej północy –  będzie kosztowała całkiem niemało. Zatem w podsumowaniu lista dokumentów formalnych:

  • dowód rejestracyjny pojazdu z ważnym przeglądem technicznym
  • upoważnienie do użytkowania pojazdu poza granicami RP, jeśli właścicielem jest ktoś inny
  • ubezpieczenie OC/NW/NNW obowiązkowe
  • ubezpieczenie AS (assistance)
  • ubezpieczenie AC (autocasco)

 

3. CO UBRAĆ, CO ZABRAĆ, JAK SIĘ SPAKOWAĆ na wyprawę na Nordkapp

To, co znajdzie się w naszym bagażu zapewne zależy od tego czym podróżujemy. Dużo więcej pomieści i wybaczy bagaż pakowany do samochodu, czy kampera, zdecydowanie bardziej przemyślanym będzie bagaż motocyklisty.

To na bagażu motocyklisty skupimy się w tym wpisie, jako że spakowanie niewielu naprawdę przydatnych rzeczy do niewielkiej objętości kufrów na dwutygodniową wyprawę jest kluczowe w podróży motocyklem na Nordkapp i wymaga głębokiego przemyślenia, lub sporego doświadczenia.

 

3.1. ELEMENTY GARDEROBY I WAŻNE DROBIAZGI, o których lepiej nie zapominać w wyprawie motocyklowej na Nordkapp

O tym co zabierać, jak się pakować pisaliśmy już w innych artykułach, a polecamy szczególnie te:

 

Bez zbędnego doktoryzowania się na temat zasadności dokonanego przez nas wyboru rzeczy, poniżej lista uzupełniająca i rekomendacje dla tego szczególnego kierunku, jakim jest Nordkapp. Zatem pakując się powinniście obowiązkowo uwzględnić:

  • długie buty skórzane typu adventure, zamiast uniwersalnych lekkich
  • dodatkowe, grube, zimowe rękawice motocyklowe
  • dodatkowa kominiarka i dodatkowy, ciepły kołnierz motocyklowy
  • dodatkowa warstwa ciepłej odzieży do ubrania „na cebulę” w razie gwałtownego spadku temperatury, lub podgrzewane elementy garderoby
  • wełniane, grube, długie skarpety sportowe do obuwia trekkingowego
  • dodatkowe, rezerwowe ubranie przeciwdeszczowe (w przypadku uszkodzenia naszego podstawowego zestawu przeciwdeszczowego nie da się kontynuować podróży motocyklem bez membrany w warunkach norweskich…)

 

3.2. PROWIANT na wyprawie wcale nie budżetowej w kierunku Nordkapp

Po co prowiant na wyprawę na Nordkapp, skoro nie jest to wyjazd backpackerski, ani nawet niskobudżetowy?

Po pierwsze dlatego, że wyżywienie w krajach skandynawskich jest drogie i zakup posiłków 3x dziennie w celu zaspokojenia zapotrzebowania energetycznego może zaboleć nawet tych, którzy nie planują pobytu niskobudżetowego. Średni koszt ciepłego posiłku przekroczy z pewnością 20 EUR/posiłek, więc jest o czym myśleć…

Po drugie na Dalekiej Północy jazda godzinami w trudnych warunkach, a bez możliwości znalezienia co 50km miejsca do zjedzenia posiłku i rozgrzania się gorącą kawą determinuje posiadanie przy sobie odpowiedniego zestawu energetycznego, w tym gorącego napoju.

 

Motocykl to nie samochód, nie da się wiele spakować, ale to co powinniśmy jakoś upchać w bagażach znajduje się na poniższej liście:

  • termos na gorący napój (pojemność 1l)
  • zestawy porcjowane napojów (kawa, herbata, miód, cytryna)
  • zestawy kanapkowe pakowane próżniowo (sery, wędliny)
  • suszone wędliny (kiełbasa, kabanosy)
  • suszone warzywa/owoce, lub witaminy
  • chleb razowy, pieczywo chrupkie
  • słodycze (batony energetyzujące, czekolada)
  • bakalie
  • jeśli dysponujemy miejscem – konserwy rybne i mięsne, zestawy obiadowe do szybkiego przyrządzenia

Pozostałe uzupełnimy na miejscu i na bieżąco, zaopatrując się jedynie w wodę i niezbędne artykuły żywnościowe. Poza tym nie można podróżować turystycznie po Skandynawii i nie spróbować lokalnych potraw serwowanych w Norwegii, Szwecji, czy Finlandii.

Udanych wypraw i może do zobaczenia na trasie… A może na jednej z naszych zorganizowanych podróży 🙂

 

Aby życie było łatwiejsze, a podróże przyjemniejsze skorzystajcie z naszej przykładowej CHECK LISTY TUTAJ, stwórzcie własną, a niczego nigdy nie zapomnicie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona używa plików cookies w celu łatwiejszego funkcjonowania. Przebywając na stronie wyrażasz zgodę na ich używanie.