„Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”

CRONIA CRF1000L Africa Twin

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports… Motocykl roku 2016 i 2017

Długo się zastanawiałem, czy wrzucić to na bloga…

Africa Twin została ogłoszona motocyklem roku 2016 i 2017 przez szereg magazynów branżowych w Polsce i w Europie, dlatego uznałem, że nie mogę nie poświęcić chwil kilku na dokonanie okolicznościowego wpisu w kończącym się sezonie 2017, mimo iż blog poświęcony jest turystyce szosowej…

30 urodziny Africa Twin…

Mija 30 lat od pierwszego wcielenia, po których CRONIA CRF1000L Africa Twin (taką ma nazwę) otrzymuje cechy najnowocześniejszej odmiany motocykla off-road: Adventure Sports i ma być modelem jubileuszowym,a przez to wyróżniającym się.

CRONIA CRF1000L Africa Twin #1

Nowy Twin jest wyższy, z bardziej spłaszczonym profilem siedzenia i zapewniający zdecydowanie bardziej wyprostowaną pozycją w jeździe. Africa Twin Adventure Sports jest nowoczesnym rozwiązaniem Hondy, mającym zapewnić użytkownikowi frajdę, komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie,  rozwiązaniem przygotowanym na katorżnicze użytkowanie na nieutwardzonych bezdrożach kontynentów.

Konstrukcja…

Bazując na bazie CRF1000L, Sports Adventure podniesiony został o 20 mm wyżej (zapewniając prześwit 270 mm), a jego rozstaw osi wydłużony do 1 580 mm (z 1 575 mm). Przedni, odwrócony widelec teleskopowy o średnicy 224 mm przemieszcza się wzdłużnie skokiem 252 mm. Tylny aluminiowy wahacz umożliwia przesunięcie tylnego koła o 240 mm, ze skokiem 101 mm.

Przednia szyba i owiewki zapewniają lepszą ochronę przed wiatrem, a duża płyta pod silnikiem i orurowanie boczne stanowią ochronę samego motocykla. Dodatkowe 5,4 litra paliwa w zbiorniku (łącznie 22,2 litra, średnie spalanie 4,6l na 100 km), daje możliwość przejechania ponad 500 km bez tankowania, a podgrzewane manetki i gniazdo ładowania 12V zapewniają komfort i wygodę w podróży.

Silnik…

Jednostka napędowa ta sama, co w modelu podstawowym – czterosuwowy silnik o pojemności 998 cm3 osiąga moc szczytową 94 KM przy 7.500 obr / min, a moment obrotowy 99 Nm jest dostępny przy 6000 obr./min.

Zmienił się układ dolotowy (głównie airbox) oraz układ wydechowy. Dzięki temu w środkowym zakresie obrotów dzieje się więcej, a wydech brzmi bardziej rasowo.

Video prezentacja…

 

SPECYFIKACJA – CRF1000L AFRICA TWIN DCT…

CRONIA CRF1000L Africa Twin #2

Silnik…
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 92,0 x 75,1 mm
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Stopień sprężania 10
Pojemność skokowa (cm³) 998
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniem 270° i Uni-cam
Układ zapłonowy cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem
Moc maksymalna (KM) 95 KM przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy (Nm) 98 Nm przy 6000 obr/min
Rozrusznik Elektryczny
Średnica gardzieli przepustnicy (mm) 44
Koła…
Hamulec przedni 310 mm hydrauliczne, podwójne, pływające, tarcze hamulcowe z radialnie mocowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami (ABS*) i klocki ze spieku metalu
Hamulec tylny 256 mm hydrauliczna tarcza hamulcowa z 2-tłoczkowym zaciskiem (ABS*) i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dodatkowo hamulec postojowy.
Zawieszenie przednie 45 mm odwrócony widelec teleskopowy, pełna regulacja napięcia wstępnego sprężyn, tłumienia siły dobicia i odbicia, skok 230 mm
Zawieszenie tylne Wahacz aluminiowy, Pro-Link, amortyzator gazowy z bezstopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny z ręcznym pokrętłem, regulacja siły tłumienia dobicia i odbicia, skok 220 mm
Opona przednia 90/90-R21 dętkowa
Rozmiar opony przedniej 90/90-21M/C (54H)
Rozmiar opony tylnej 150/70R18M/C (70H)
Opona tylna 150/70-R18 dętkowa
Koło przednie Szprychowe z obręczą ze stopów lekkich 21 M/C x MT2,15
Koło tylne Szprychowe z obręczą ze stopów lekkich 18 M/C x MT4,00
Wymiary…
Pojemność akumulatora (Ah) 12V / 11.8 Ah
Kąt pochylenia główki ramy 27° 30’
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2335 x 930 x 1475 mm (ABS i DCT)
Typ ramy Stalowa, w połowie kołyskowa, z dużą wytrzymałością na rozciąganie, stalowa tylna rama pomocnicza
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 18,8 litra
Zużycie paliwa (l / 100 km) 4,6 l/100km
Prześwit (mm) 250
Lampa przednia LED
Masa własna pojazdu (kg) 242
Wysokość siedzenia (mm) regulowana 870 / 850 mm (pozycja standardowa / obniżona)
Wyprzedzenie (mm) 113
Waga 242
Rozstaw osi (mm) 1575 mm
Skrzynia biegów…
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe z funkcją asysty i antyhoppingiem, podwójne
Sterowanie sprzęgłem automatyczne
Przełożenie końcowe Łańcuch O-ring
Skrzynia biegów 6-stopniowa DCT z trybami jazdy po drogach utwardzonych i nieutwardzonych
Typ skrzyni biegów 6-biegowa DCT z trybami jazdy po drogach utwardzonych i nieutwardzonych

No i poszło…

Turystyk szosowy to raczej nie jest, ale wszystko przed nami…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona używa plików cookies w celu łatwiejszego funkcjonowania. Przebywając na stronie wyrażasz zgodę na ich używanie.