Długo się zastanawiałem, czy wrzucić to na bloga…
Africa Twin została ogłoszona motocyklem roku 2016 i 2017 przez szereg magazynów branżowych w Polsce i w Europie, dlatego uznałem, że nie mogę nie poświęcić chwil kilku na dokonanie okolicznościowego wpisu w kończącym się sezonie 2017, mimo iż blog poświęcony jest turystyce szosowej…
30 urodziny Africa Twin…
Mija 30 lat od pierwszego wcielenia, po których CRONIA CRF1000L Africa Twin (taką ma nazwę) otrzymuje cechy najnowocześniejszej odmiany motocykla off-road: Adventure Sports i ma być modelem jubileuszowym,a przez to wyróżniającym się.
Nowy Twin jest wyższy, z bardziej spłaszczonym profilem siedzenia i zapewniający zdecydowanie bardziej wyprostowaną pozycją w jeździe. Africa Twin Adventure Sports jest nowoczesnym rozwiązaniem Hondy, mającym zapewnić użytkownikowi frajdę, komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, rozwiązaniem przygotowanym na katorżnicze użytkowanie na nieutwardzonych bezdrożach kontynentów.
Konstrukcja…
Bazując na bazie CRF1000L, Sports Adventure podniesiony został o 20 mm wyżej (zapewniając prześwit 270 mm), a jego rozstaw osi wydłużony do 1 580 mm (z 1 575 mm). Przedni, odwrócony widelec teleskopowy o średnicy 224 mm przemieszcza się wzdłużnie skokiem 252 mm. Tylny aluminiowy wahacz umożliwia przesunięcie tylnego koła o 240 mm, ze skokiem 101 mm.
Przednia szyba i owiewki zapewniają lepszą ochronę przed wiatrem, a duża płyta pod silnikiem i orurowanie boczne stanowią ochronę samego motocykla. Dodatkowe 5,4 litra paliwa w zbiorniku (łącznie 22,2 litra, średnie spalanie 4,6l na 100 km), daje możliwość przejechania ponad 500 km bez tankowania, a podgrzewane manetki i gniazdo ładowania 12V zapewniają komfort i wygodę w podróży.
Silnik…
Jednostka napędowa ta sama, co w modelu podstawowym – czterosuwowy silnik o pojemności 998 cm3 osiąga moc szczytową 94 KM przy 7.500 obr / min, a moment obrotowy 99 Nm jest dostępny przy 6000 obr./min.
Zmienił się układ dolotowy (głównie airbox) oraz układ wydechowy. Dzięki temu w środkowym zakresie obrotów dzieje się więcej, a wydech brzmi bardziej rasowo.
Video prezentacja…
SPECYFIKACJA – CRF1000L AFRICA TWIN DCT…
Silnik…
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 92,0 x 75,1 mm |
Dawkowanie paliwa | Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Stopień sprężania | 10 |
Pojemność skokowa (cm³) | 998 |
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniem 270° i Uni-cam |
Układ zapłonowy | cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem |
Moc maksymalna (KM) | 95 KM przy 7500 obr/min |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 98 Nm przy 6000 obr/min |
Rozrusznik | Elektryczny |
Średnica gardzieli przepustnicy (mm) | 44 |
Koła…
Hamulec przedni | 310 mm hydrauliczne, podwójne, pływające, tarcze hamulcowe z radialnie mocowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami (ABS*) i klocki ze spieku metalu |
Hamulec tylny | 256 mm hydrauliczna tarcza hamulcowa z 2-tłoczkowym zaciskiem (ABS*) i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dodatkowo hamulec postojowy. |
Zawieszenie przednie | 45 mm odwrócony widelec teleskopowy, pełna regulacja napięcia wstępnego sprężyn, tłumienia siły dobicia i odbicia, skok 230 mm |
Zawieszenie tylne | Wahacz aluminiowy, Pro-Link, amortyzator gazowy z bezstopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny z ręcznym pokrętłem, regulacja siły tłumienia dobicia i odbicia, skok 220 mm |
Opona przednia | 90/90-R21 dętkowa |
Rozmiar opony przedniej | 90/90-21M/C (54H) |
Rozmiar opony tylnej | 150/70R18M/C (70H) |
Opona tylna | 150/70-R18 dętkowa |
Koło przednie | Szprychowe z obręczą ze stopów lekkich 21 M/C x MT2,15 |
Koło tylne | Szprychowe z obręczą ze stopów lekkich 18 M/C x MT4,00 |
Wymiary…
Pojemność akumulatora (Ah) | 12V / 11.8 Ah |
Kąt pochylenia główki ramy | 27° 30’ |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) | 2335 x 930 x 1475 mm (ABS i DCT) |
Typ ramy | Stalowa, w połowie kołyskowa, z dużą wytrzymałością na rozciąganie, stalowa tylna rama pomocnicza |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 18,8 litra |
Zużycie paliwa (l / 100 km) | 4,6 l/100km |
Prześwit (mm) | 250 |
Lampa przednia | LED |
Masa własna pojazdu (kg) | 242 |
Wysokość siedzenia (mm) | regulowana 870 / 850 mm (pozycja standardowa / obniżona) |
Wyprzedzenie (mm) | 113 |
Waga | 242 |
Rozstaw osi (mm) | 1575 mm |
Skrzynia biegów…
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe z funkcją asysty i antyhoppingiem, podwójne |
Sterowanie sprzęgłem | automatyczne |
Przełożenie końcowe | Łańcuch O-ring |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa DCT z trybami jazdy po drogach utwardzonych i nieutwardzonych |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa DCT z trybami jazdy po drogach utwardzonych i nieutwardzonych |
No i poszło…
Turystyk szosowy to raczej nie jest, ale wszystko przed nami…